Dela sidan:

En av de mest prestigefullaste kategorierna-konsumentreklam tar F&B med SVT hem. Kampanj: Dear Steve Jobs, som även tog hem kategorin Smartreklam.

– Fantastiskt, säger Marcus Hägglöf, copy på F&B för kampanjen.

Sophia Lindholm, webbutvecklare, håller med:
– Vi satt ju lugnt på våra stolar efter Smart-kategorien. Och så händer det här.

De tror att framgången ligger i engagemanget.
– Det är en smart och annorlunda kampanjlösning som lyckas engagera. Lagom ödmjukt och lagom kaxigt för att attrahera både människor och SVT. Och människor gillar verkligen SVT, säger Sophia Lindholm.

Motiveringen:
Genom att skapa en hype som få kring något egentligen ganska tråkigt och samtidigt låta Goliat spela David för en stund, lyckades den här kampanjen få en imponerande, näst intill omedelbar effekt vad både engagemang och kännedom beträffar. Inget hade varit möjligt utan kompetens, mod och nytänkande i allt från brief till lösning och inte minst produktion.

75-watt
Kampanj: Fredagsmys
Annonsör: OLW
Byrå: Åkestam Holst

Kampanj: Den nya praktikanten
Annonsör: ICA
Byråer: KING

50-watt
Kampanj: Billekar
Annonsör: NetOnNet
Byråer: Garbergs

Kampanj: Rädda julen
Annonsör: Marabou
Byråer: Ogilvy Stockholm

Kampanj: Mellanmålsbyrån
Annonsör: Pressbyrån
Byrå: Åkestam Holst

Kampanj: Personlig visning
Annonsör: Wetterling gallery
Byråer: Le Bureau/Wreck



Dela sidan: