Dela sidan:

I kategorin Smartreklam hyllas kampanjer som har haft en totalbudget på max 1 miljon kronor.
Kampanjbudgeten ska inkludera idé, produktion samt medieutrymme.

100-wattaren i kategorien går till F&B:s kampanj för SVT:s app.

– Jag är totalt överlycklig, säger Ann Spennare, projektledare på F&B.
– Det är svårt nog att göra ut en krativ idé. Att sedan få ihop det med resultat och lyckas beskriva det så att folk fattar...

Utmaningen i kampanjen var att prata om en produkt som inte fanns.
– Men det var också det som gav oss möjligheten att göra det på det här sättet, säger hon.

Kombon tar hem 100 Watt, med motiveringen:
Årets 100-wattare går till en kampanj som oerhört framgångsrikt tagit tillvara på kraften hos de många
människorna och uträttat ett smärre storverk. Tänk att lyckas skapa en hype kring något som inte ens finns och dessutom få en tråkig byråkratisk process till att bli något intressant och spännande, göra den till sin fördel. Kampanjen är stringent, intelligent, billig, rolig, snygg - och framför allt oerhört smart! Behöver vi en app till? I det här fallet är svaret ett rungande ja.

75-watt
Kampanj: Personlig visning
Annonsör: Wetterling gallery

Byråer: Le Bureau/Wreck
Kampanj: Bordellen i Almedalen
Annonsör: Järfälla tjejjour
Byråer: GyroHSR Scandinavia

50-watt
Kampanj: Myggfest på Playground
Annonsör: Playground Outdoor Equipment Stores
Byrå: Åkestam Holst


Kampanj: Prisvärda julgåvor
Annonsör: Rädda Barnen
Byrå: Lowe Brindfors


Kampanj: Unite For Women
Annonsör: RFSU
Byråer: Le Bureau/Deportivo


Kampanj: Tretorn Advanced Ridstövel
Annonsör: Tretorn
Byråer: Zenithmedia



Dela sidan: