Dela sidan:

Robert, Schelin, glad vd idag. Foto: Björn Elgstrand.

Sugen på glass? Det är garanterat TBWA. Idag stod det klart att byrånätverket vunnit reklamuppdraget för Hemglass s amtliga Nordiska marknader. Detta efter en upphandling under senare delen av hösten.

– Detta är ytterligare ett positivt erkännande för att vi inom TBWA lyckas jobba som EN reklambyrå i Norden, och inte ett nätverk av reklambyråer i Norden. TBWA är Nordens näst största reklambyrå, och ungefär hälften av vår byråintäkt kommer från Nordiska uppdrag som t.ex. Nordea och Renault, säger Robert Schelin, vd på WatersWidgren\TBWA i Stockholm.

Ett gemensamt kommunikationskoncept för hela Norden kommer att tas fram av en central arbetsgrupp med deltagare från alla länder. Vidare arbete sker därefter lokalt.
– Det finns alltid olikheter mellan de Nordiska länderna, men om alla istället fokuserar på vad som är gemensamt och varumärket brukar man alltid komma fram till en grundidé som är bra för alla, säger Robert Schelin.

Hemglass kanske starkaste kännetecken är de klassiska Hemglass-bilarna, ett något gammalt medie kan tyckas i en digital värld.
– Utifrån en krass analys kan det se ut som en otidsenlig idé att köra omkring med en glassbil när varenda jourbutik erbjuder samma vara. Då har man förmodligen glömt vilken dreglande pavlovsk hund man blev när man själv hörde den där trudelutten som barn. Och vilken känsla det var att byta fickvarma pengar mot iskall glass hemma på gatan. Den känslan blir en glädje att jobba med, säger Håkan Engler, planner på WatersWidgren\TBWA.

WatersWidgren\TBWA ökade sin omsättning under 2009 till ca 50 miljoner (+ ca 20 %) och gjorde en vinst på ca 7 miljoner (- ca 10 %). Enligt obekräftade uppgifter förväntas den positiva trenden fortsätta även för 2010. En del av tillväxten beräknas komma från den utökade verksamheten inom responsmarknadsföring, där byrån nyligen etablerat TBWA\365 med Susanne Preber Alm som affärsområdesansvarig.

2009 gick hårt åt flera byråer, särskilt nätverksbyråerna, och Robert Schelin passar på att kasta in en brasklapp.
- Jag blir minst sagt förundrad när erkänt duktiga reklambyråer, tillåts göra 20-30 miljoner i förlust som flera tydligen gjorde under 2009. Full respekt för att det var ett krisens år, men större ansvar än så måste man ta för de anställda och sina kunder, avslutar Robert Schelin

Samarbetet med Hemglass gäller från och med årsskiftet.



Dela sidan: