Dela sidan:

Gruppen 18-29 år är mest benägen att styras av vänner och familj - 57 procent, enligt en undersökning som Novus Opinon har utfört åt Sveriges Annonsörer.

Därefter är skillnaden mellan olika åldersgrupper endast en procentenhet. Ungefär samma skillnader finns vad gäller reklam, där den grupp som är mest påverkbar endast ligger på 14 procent.

Direktreklam och annonser i tidningar/tidskrifter är den delen av reklamkakan som har störst påverkan i sammanhanget.

Av de 14 procent som påverkas av reklam styrs 39 procent av direktreklam och  annonser i tidningar och tidskrifter. Därefter hamnar tv-reklam på 28 procent, banner/annonser på internet 12, radio 3 procent, bio 2 och slutligen reklam i mobilen 1.

Det finns också en hel del skillnader mellan olika åldersgrupper. Den yngre generationen, 18-29, är  betydligt mer påverkad av tv-reklam och banner/annonser på internet, 42 procent respektive 24 procent, medan 60-plusare ligger på 19 procent respektive 1 procent för motsvarande kategorier.

Undersökningen genomfördes mellan den 16-21 december och omfattar 1 000 svenskar.



Dela sidan: