Dela sidan:

SvD har i flera artiklar kartlagt försäljningen av receptfria värktabletter och funnit stora brister. Även reklamen för värktabletterna har satts under lupp. Tidningens genomgång visar att reklamen för de fem största värktabletterna har fällts 35 gånger. Rekordmånga av dessa dök upp under 2010.

Kritiker hävdar att potentiellt hälsofarliga produkter marknadsförs med hjälp av humor. Ipen-mannen som görs av Garbergs är ett exempel på just det. Men det finns ännu inga lagar på området. Åtminstone inte än.

– I Sverige finns en tradition där reklam ofta bygger på humor och det har slagit igenom även i reklamen för läkemedel. Jag vill verkligen mana branschen att ta ansvar och visa återhållsamhet i det här fallet, annars kommer det att höjas röster om regeländringar som kanske inte begränsar sig till just den här frågan, säger Göran Hägglund till Svenska Dagbladet.

Resume.se har varit i kontakt med reklambyrån Garbergs, som i sin tur hänvisar till kunden Johnson & Johnson. 



Dela sidan: