Dela sidan:

Casten Almqvist, vd på Bonnier Business Press och Bonnier Digital. Foto: Björn Elgstrand.

För drygt två år sen gick Bonnier in som delägare i det då relativt nystartade Workey. Affärsidén bygger på sponsrade platsannonser och länkar. Intäkterna kommer från annonser och samarbeten.

När Bonnier först gick in i företaget sa Sara Öhrvall, Research & Developmentchef-chef på Bonnier AB, följande till Veckans Affärer:

– Verksamheten ska skalas upp, vi ska ge det stöd som behövs och sedan ska de bolaget stå på egna ben. På klassiskt Bonnier-manér köper vi för att äga på lång sikt och inte för att avyttra bolaget efter en expansion, vi är inte ett investmentbolag.

Enligt tidningens beräkning var köpet värt runt fem miljoner kronor.

Sedan dess har man blivit majoritetsägare i bolaget. Men i december sålde de tillbaka sitt innehav och är numera en minoritetsägare.

– Vi har fortsatt kvar en liten post preferensaktier. Det innebär att vi får en tilläggsköpeskilling om entreprenörerna skulle lyckas sälja bolaget till någon annan, säger Casten Almqvist.

Enligt honom har verksamheten inte fungerat så bra som de hade hoppats. 

– Workey var ett försök att centralt ifrån sälja platsannonser på nätet. Det fungerade inte. Jag tror att Workey har bättre förutsättningar att lyckas genom att sälja direkt mot bolagen i koncernen, säger han.

Hur mycket sålde ni för?

– Det kan jag inte kommentera. 

Workeys partners och kunder är informerade om försäljningen. I samband med detta blev också Workeys vd Bodil Ericsson Torp ny HR- och kommunikationsdirektör på Bonnier. 2009 omsatte Workey 2,7 miljoner kronor och visade upp ett rörelseresultat på minus 5,3 miljoner. 



Dela sidan: