Dela sidan:

WiMP:s ägare Aspiro utvidgar sitt samarbete med Telenor som distributionspartner och tillsammans lanserar de tjänsten i Sverige.

– Vi har under 2010 bara sett början på vad som blir framtidens sätt att konsumera musik. Vi tror att den som effektivt lyckas guida och inspirera människor i alla dessa miljoner låtar och som dessutom hittar de smidigaste sätten att erbjuda mervärde kommer att vinna i längden, säger Gunnar Sellæg, vd för Aspiro, i ett pressmeddelande.

Någonting som skiljer WiMP från Spotify är att nykomligen har en redaktionell profil, där en svensk lokalredation väljer ut och rekommenderar musik och sätter ihop spellistor åt lyssnaren. Tjänsten är reklamfri och kostar 99 kronor i månaden.

Hur ska ni marknadsföra er i samband med Sverige-lanseringen?
– Vi kommer att sprida information genom de vanliga kanalerna men vi kommer inte att ha någon aktiv marknadsföring eftersom vi bara släppt en beta-version av WiMP än så länge. Vi kommer att samarbeta med Telenor och gemensamt med dem marknadsföra oss senare, säger Kristin Eldnes, informationschef på Aspiro.

Vad har ni för mål?
– Vi tror att det finns plats för en till aktör på marknaden och det är bara bra med konkurrens, men vi har inga direkta siffermål utan vill mest visa varför WiMP är en så bra produkt.

Är det hållbart att vara icke-reklamfinansierat?

– Självklart, vi tror tvärtom, att det inte är hållbart för oss att ha en reklamversion utan för vår del handlar det om att få fram en bärkraftig affärsmodell.



Dela sidan: