Dela sidan:

I går lanserade Apple prenumerationstjänster på iPad via Itunes. Anledningen till att det dröjt är att under förra året bråkade Apple med förlagen om villkoren för prenumerationsförsäljning.

Förlagen vill ha tillgång till samma information om prenumeranterna som nr an säljer papperseditionen. Men Apple vill behålla informationen för sig själv när försäljningen går via Itunes.

Nu kan förlagen behålla all information om de säljer prenumerationer över sina egna webbplatser. Använder de Apples prenumerationstjänst behåller Apple informationen om läsarna plus 30 procent av intäkterna.

Första att godta Apples villkor är Bonniers amerikanska Popular Science. Sedan tidigare har magasinet och Apples Steve Jobs goda relationer.

Popular Science tar dock en omväg till information om läsarna. När de tar en prenumeration inifrån Popular Science-appen får de upp en dialogruta som frågar "Share your information?" och sedan är det upp till läsaren att göra det.
– Det som är spännande är att folk har möjligheten att välja att lämna ut sin e-postadress så vi kan kommunicera med dem, säger Gregg Hano, på Bonnier Technology Group .

Läsaren kan även i ett senare skede dela sina uppgifter med Bonniers.



Dela sidan: