Dela sidan:

truefalse

Bonniers tv-chef Torsten Larsson och Telenors vice vd Kristin Skogen Lund. Foto: Sören Andersson och Telenor.

Diskussionerna om en omstrukturering av tv- och distributionsmarknaden i Norden startade i höstas och väntas nå i mål före sommaren. Resumés norska motsvarighet Kampanje skriver i dag om affären som i Oslo kallas ”kodnamn Rainbow”.

Den övergripande affären bygger på att Telenor säljer en majoritetspost i satellit- och kabeldistributören Canal Digital till Bonnier. Telenor har omkring en miljon satellithushåll i Norden och ytterligare en kvarts miljon kabelhushåll i Sverige.

Tanken med affären är att Telenor ska deläga ­Canal ­Digital. Bolaget har ett samarbete med Bonnier på flera plan, bland annat köpte ­Telenor 35 procent av Canal+ efter att TV4 hade förvärvat kanalen och behövde säkra distributionen.

I storaffärens spår finns en rad tänkbara mindre följd­affärer. Norska A-pressen vill sälja sina 50 procent av TV2, som är TV4:s motsvarighet på den norska marknaden. Telenor äger i sin tur en del av A-Pressen. Men danska Egmont äger andra halvan av TV2 och har hembudsrätt. Enligt Resumés källor pågår förhandlingar om att Egmont ska avstå från att köpa hela TV2 och släppa in TV4 som delägare.

I gengäld ska Egmont få Bonniers stöd, kanske i form av att TV4 går in med en minoritetspost, när danska TV2 säljs. Då skulle Bonnier få en nor­disk tv-jätte bestående av TV4-gruppen i Sverige, MTV3 i Finland samt delar av TV2 i både Norge och Danmark.

En av Bonniers svagheter har varit att koncernen saknar distribution på tv-sidan, som är stor nog att skaffa bra rättigheter, men beroende av andra för att få distribution. Som majoritetsägare i Canal Digital och i samarbete med telejätten Telenor skulle Bonnier bli vertikalt integrerade och starkare som mediejätte.

Resumé har utan framgång sökt Bonniers tv-chef Tors­ten Larsson och TV4:s vd Jan Scherman, som uppges vara de två som förhandlar med Telenors vice vd Kristin Skogen Lund.



Dela sidan: