Dela sidan:

Håkan Lövström

Nordiska Tidningsbolaget tog över SJ-tidningen sommaren 2009. Tidningen fick en total re-make och ett och ett halvt år senare är succén ett faktum.

– När vi tog över hade vi som mål att producera en tidning som är precis lika bra som vilket köpt magasin som helst på marknaden. Vi har lagt ned mycket kraft och pengar för att göra Kupé till ett riktigt bra magasin, säger Håkan Lövström.

Den största svårigheten med förändringarna har varit att lyckas göra en tidning som passar den breda målgruppen – både när det gäller lay out och innehåll.

– Det är väl först nu som vi kommit fram till en punkt där vi känner att vi är nöjda, men det är en process där man hela tiden försöker förbättra tidningen.

Bakom re-maken, som gjorts internt, står framför allt ad:n Jessica Eriksson och redaktören Anders Falkirk.

Förra året ökade Kupé:s läsning för helåret med 131 000 läsare och lästes av 930 000 personer. Något som betalat sig med en ökad annonsförsäljning.

– De två senaste numren, mars-numret som ligger ute nu och numret som kommer ut i april, har sålt bättre än någonsin tidigare. Vi har sett en ökning med 20 procent, jämfört med bara något år sedan, när det gäller annonsförsäljningen, säger Håkan Lövström.

Nästa steg blir att ytterligare utveckla Kupé:s bilagsdel. Som det är nu har tidningen två resebilagor, en för sommaren och en för vintern.  



Dela sidan: