Dela sidan:

truefalse

Jonas Bonnier låter affärer och individer styra hur den nya organisationen ska se ut.

Bonnier AB har 175 aktiva bolag i 16 länder. Koncernmodern Bonnier AB har sju affärsområden för böcker, tidskrifter, morgontidningar, affärspress, tv och kvällspress, film och slutligen digitala ­medier.

Fyra av de sju affärsområdena ägnar sig åt tidningar. Är det logiskt?
– Om du undrar om Bonnier är logiska har vi ett långt samtal framför oss, säger koncernchefen Jonas Bonnier muntert.
– Logisk organisation? Nej, men bra. Det handlar om personer och ofta kombinationer av personer. Vi har traditionen att följa individerna och inte organisera oss från papperet. Därför befarar jag att även nästa organisation kan förefalla ologisk.

Och när kommer denna nya organisation?
– Inte i år. Sådant ska man göra vid årsskiften. Jag gillar att kunna följa upp budgetar. Men ja, det finns en möjlighet att vi jobbar annorlunda 2012.
– Det finns inga optimala or­ganisationsformer. Därför har förändring ett värde så att man inte stelnar.

Jonas Bonnier undviker skickligt närmare resonemang om vilka affärsområden som har ”stelnat” eller vilka personer som inte är tillräckligt rörliga. Han påpekar att det rör ”några få personer på huvudkontoret” och därför inte har så stort intresse.

Men Bonniers organisation säger mycket om hur ledningen­ ser på framtiden för olika medieslag.

Bonniers strategiska affärer de senaste tio åren har gått ut på att etablera koncernen på den nordiska tv-marknaden. Under tiden har Schibsted lagt beslag på internet.

Årets stora affär blir avgörande för hur Jonas Bonnier organiserar koncernen. Om Bonnier, Telenor och Egmont bildar en nordisk järntriangel får Bonnier för första gången egen distribution genom Canal Digital, insteg i telekom och på sikt tv i Norge och Danmark. I Finland äger Bonnier redan MTV3. Förhandlingar har pågått i ett halvår med sikte på en affär före sommaren.

Bonniers mycket lönsamma tv-affär drivs av affärsområdeschefen Torsten Larsson och TV4-chefen Jan Scherman, båda 60 med fina pensionsvillkor. Får de ihop sin nordiska affär talar allt för att de lämnar och tv får bli eget ­affärsområde.

Print nytt affärsområde?
Expressen som i dag ingår i ­affärsområdet tv kan åter­föras till ett nytt affärsområde för print. Där kan morgontidningarna och DI-gruppen också samlas under Ulrika Saxon som redan i dag ansvarar för morgontidningar och tidskrifter.

Om Jonas Bonnier väljer en drastisk omorganisation kan Bonnier gå från sju till fyra affärsområden: böcker, print, tv samt entertainment inklusive digitala tjänster. Det skulle innebära en uppviktning av tv och digitala tjänster och sätta hårdare förändringstryck på tidningar och tidskrifter.

Som koncernchef har Jonas Bonnier en mer positiv hållning till central styrning än under sin tid som affärsområdeschef. Han har centraliserat administrationen i Bonniers ”shared service center” och digital teknik och sälj i Bink. Han möter hårt motstånd från TV4, som enligt Resumés källor vägrar att gå in i Bink och använda systemet Episerver. TV4:s vd Jan Scherman vill inte besvara några frågor om Bink.
– Den tekniska samordningen går bra och sänker kostnaderna dramatiskt, säger affärsområdeschefen Casten Almqvist. Vi har inlett en dialog med TV4.

Affärområdet digital, som består av Bink och Brickmark, särredovisas inte, utan ingår i koncernens post ”övrigt” som gick 553 miljoner back. ”Shared service center” utgör den tyngsta kostnaden. Enligt Resumés källor gick digital back i fjol med cirka 180 miljoner kronor. Där ingår utvecklingen av plattformarna Mag+ och News+.



Dela sidan: