Dela sidan:

Från musikvideon till Arcade Fires ”The Wilderness Downtown” för Googles operativsystem Chrome.

Resumé har tidigare skrivit om produktionsbolaget B-reels framgångar. Då hade de blivit utnämnda till världens bästa digitala produktionsbolag enligt amerikanska Creativity, nu fortsätter framgångssagan med priset “Best in show” för musikvideon på nätet, "the Wilderness Downtown".

Hur känns det?
– Det var fantastiskt och oväntat. Det är så mycket bra projekt som tävlar och inte bara i reklam. Det är ju alla webbsajter som lanserats eller relanserats under 2010, säger Jonas Hedegard.

Vad är det som gör er så bra, vad är hemligheten?
– Det är svårt att säga. Att vi är noggranna svenskar, ödmjuka, rastlösa och nyfikna. Så det blir ofta nytt och välbyggt när vi gör något. Och, vi får ju uppdrag av väldigt bra byråer och deras bästa team. Bra grejer in, bra grejer ut helt enkelt.

Vad blir nästa projekt?
– Vi gör fina grejer med svenska byråer nu. Det är kul, men jag får inte säga vad ännu. Vi gör en grej för Google som ska ut snart som är väldigt bra och vi släppte precis Lipton Exclusive Collection med DDB i Paris. Sen har vi flera mobila appar i produktion, det är ju såklart en väldigt spännade utveckling som sker på det området, mycket outforskad terräng och stora möjligheter att göra riktigt grymma produktioner.

B-reel grundades av Anders Wahlquist, Petter Westlund och Pelle Nilsson i Stockholm 1999. Nu har bolaget kontor även i New York, London och Los Angeles.

South by Southwest är en medie- och musikfestival som startade 1987. Festivalen har upplevt många genombrott, till exempel Twitter 2007 och Foursquare som debuterade 2009. I år var 20 000 personer på plats bara för den interaktiva delen.

"The Wilderness Downtown" är byggd I HTML5 för kanadensiska grammyvinnarna Arcade Fire och i samarbete med Google Creative Labs.



Dela sidan: