Dela sidan:

Marie Lasota och Mattias Trotzig på Occasion

Nyligen rekryterade Occasion Pia Möller från konkurrenten Boden och Rewir. Man har också hämtat copyn Greta Sjöbom till sitt projektteam. Occasions grundare och huvudägare Mattias Trotzig tycker att förberedelserna är grunden till ett lyckat event.

– Det vi hjälper våra kunder med är att förstå målgruppen och utifrån det ta fram och anpassa budskapet och eventets innehåll. Vi hjälper även till med att sätta en plan för hur man ska kommunicera före och efter eventet. Hur man fångar upp deltagarna efter eventet är avgörande för affärsvärdet och ger våra kunder maximal ROI, säger Mattias Trotzig.

Marie Lasota som tidigare varit eventchef på bla IBM säger att hennes erfarenhet från dessa företag är att event är en respekterad disciplin som får mycket utrymme i marknadsmixen.  

– Mycket arbete och research läggs ner på att förstå målgruppen och därefter välja rätt medie för att förmedla budskapen Jag anser att events framförallt är ett effektivt media när företaget har en relation med kunden. Events styrka är det personliga mötet. Undersökningar jag tagit del av säger att majoriteten av människor inte litar på en person som dom inte mött ansikte mot ansikte, säger Marie Lasota

Eventen planeras utifrån en behovs- och målgruppsanalys med kunden. Mattias Trotzig tycker därför att kunderna borde ta kontakt med eventbyrån lång tid i förväg så att eventet kan planeras i tid.    

För Aftonbladet är eventen en viktig del av marknadsföringen mot kunderna. Det viktigaste är Aftonbladetdagen då tidningen bjuder in 300 kunder.

– Först och främst behöver vi en stark eventdel när vi jobbar buissness to buissness mot annonssörer och mediebyråer. Occasion har varit bra partners och det ser vi i resultatet, säger Anders Berglund försäljningschef på Aftonbladet.  

Aftonbladet investerar cirka 60 % av sin Business to Business-budget på eventaktiviteter. Anders Berglund tror att fler och fler företag kommer att satsa på starka events.

– Jag tror att betydelsen av events när vi jobbar buissness to buissness är oerhört stor. Det är helt centralt att vi måste berätta om våra verksamheter och nya trender. Det personliga mötet och eventdelen har en stark framtid, säger Anders Berglund.

Samarbetet med Occasion inleddes under hösten 2009. Med eventen har Aftonbladet stärkt kundnöjdheten betydligt. Det märks i deras kundnöjdhetsundersökningar.

– Allt vi gör måste vara säljdrivande och ge oss nya affärer, säger Anders Berglund.

Occasion grundades 2002 av Mattias Trotzig som är huvudägare av byrån.
Eventbyrån producerar över 100 events årligen och i år planerar de att öka omsättningen från 44 till 75 miljoner.
Målet är att fördubbla vinsten 2,4 till 5 miljoner SEK.



Dela sidan: