Dela sidan:

Namnet 2244 är en referens till Svarta havets djup och förlagets fokus kommer att ligga på området däromkring – Bulgarien, Georgien, Ryssland, Rumänien, Turkiet och Ukraina.

– Det finns en rik mylla av litteratur som inte fått så stort utrymme i Sverige än så länge. Vi har sett många författare från Sydamerika och Asien, men Östeuropa har inte fått så mycket fokus. Vi märker också att det finns ett ökat intresse för utländsk litteratur, säger Mattias Axelsson, pr- och redaktionsansvarig för 2244, i ett pressmeddelande.

Reklambyrån Hummingbirds har tagit fram bokförlagets visuella identitet, även den inspirerad av Svarta havet och dess geografiska form.

– Eftersom 2244 har ett så tydligt koncept ville vi visualisera det genom att faktiskt använda Svarta havet, om än i en mer stiliserad form, i logotypen. Och eftersom länderna kring Svarta havet har en spännande historia som också präglar litteraturen ville vi ta fram ett färgstarkt manér för att reflektera det, säger Peder Westerberg, ad på Hummingbirds.

Bokförlagets mål är att ge ut 6-10 böcker per år, de fem första böckerna planeras komma i höst.



Dela sidan: