Dela sidan:

truefalse

Icons två chefredaktörer Peter Smirnakos och Joel Persson söker sin läsekrets bland storstadsboende, välutbildade och välavlönade människor i 30–50-årsåldern. Foto: Andreas Elgstrand.

Att Joel Persson och Peter Smirnakos skulle ha haft några förebilder från den internationella tidningsmarknaden när de har skapat Icon vill de inte kännas vid. Men visst har Vanity Fair och Monocle spökat i bakgrunden, erkänner de.
– Men vad vi nu gör är något helt nytt på den svenska mediemarknaden. Jag tror inte det minsta på någon tidningsdöd, säger Peter Smirnakos. Däremot finns det stor likriktning bland tidningarna och vi har hittat ett hål i marknaden.
– Vi ska ge våra läsare oberättade framgångshistorier och en gång för alla ta oss ur pressmeddelandeträsket, där spelet mellan till exempel företag och medier eller en artist och medier är uppenbar. När vi såg Håkan Hellström på 13 ”löp” samtidigt blev det ju ganska uppenbart …

Icon kommer att skilja ut sig i tidningshyllan. Inte bara innehållsligt. Även utseende­mässigt skiljer den sig från allt annat. Förutom att den är tjockare, med rygg och trycks på fint papper sticker layouten ut genom att, som Joel Persson säger, ”våga viska när alla andra skriker”.

Det finns en rad fasta vinjetter som restaurang, mat mode, resor samt arkitektur och inredning. Modet tar ett helt nytt grepp på den svenska marknaden genom att visa både dam- och herrmode samtidigt. Eftersom reportagen oftast görs i exklusiv internationell miljö kommer de att kombineras med rese­reportage. Varje nummer kommer också att bygga på två längre, en svensk och en internationell, djupintervjuer som kommer att omfatta 20–30 sidor.

Vilka öppningsintervjuerna är vet de inte ännu, eller läs – vill de inte avslöja. Dröm­intervjun verkar i alla fall vara med coffe table-bok-förläggarikonen Taschen.
– Målgruppen för Icon  kallar vi för ”nya vuxna” som är storstadsboende, utbildade och välavlönade i åldern 30–50, säger Joel Persson.

Planen är att Icon ska utkomma­ med tio nummer per år. Redaktionen kommer att bestå av sex fasta med­arbetare men de flesta texter beställs och köps. Icon ska säljas via prenumeration och som lösnummer. 89 kronor kommer ett exemplar att kosta. En helsida kostar, enligt prislistan, drygt 55 000 kronor. Målet är att nå en upplaga på 30 000 exemplar.

Hur lång tid har ni på er?
– Det finns inget uttalat tidsmål men jag tror att det är fullt möjligt för oss att komma upp till 30 000 i upplaga, säger Joel Persson.



Dela sidan: