Abakus.

Vad innebär nomineringen?
– För Abakus är nomineringen mycket hedrande och ett viktigt kvitto på att våra kunder gillar det vi gör! Det är också en tung bekräftelse på att vår offensiva interna och externa satsning, som påbörjades för drygt ett år sedan, redan börjat ge frukt, säger byråchefen Therése Bengtsson.

Hur var 2010?
– Under 2010 hände mycket på Abakus. I samband med att Tom Magnusson och Pascal Denis anställdes, fick vi ett mycket väl fungerande kreativt team med många gemensamma arbetstimmar i bagaget. En förstärkt kreativ kompetens, i kombination med vårt strategiska kunnande, resulterade snabbt i vår första gemensamma pitchvinst, Net 1. Sedan dess har vi ansvarat för Net 1:s totala direktkommunikation och dessutom utökat uppdraget till att även innefatta all retailmarknadsföring. Vår kreativa och strategiska offensiv har efter detta fortsatt ge god utdelning i form av regelbundna pitchinbjudningar och en rad nya kunder.

Hur blir man duktig på direktmarknadsföring?
– Genom att möta kundernas utmaningar med insikter och affärsförståelse. Att se varje projekt som en möjlighet att lära sig själv något nytt och gå in med målet att överträffa kundens förväntningar.

Hur bygger man ett bra samarbete med kunderna?
– Genom att i alla sammanhang lyssna, bjuda på kunskap, leverera mer än förväntat och därigenom göra sig oersättlig. Man får heller aldrig glömma hur viktigt kundens arbete är för kunden. Det gäller alltså att kunna lyssna mellan raderna och se de verkliga utmaningarna.

Vilka är förhoppningarna inför framtiden?
– Att vår offensiva satsning fortsätter att märkas långt utanför våra egna väggar och resulterar i ännu fler utökade uppdrag och vunna pitcher. Det här är bara en av många framtida pallplatser.

Hur firar ni vid vinst?
– Hårt och intensivt!

Fakta

Abakus grundades 2004. 9 anställda arbetar där.

Vd är Christel Hedin.

Byråintäkt 20107,7 miljoner.

Exempel på kunder: Svenska Spel, Chef, Nordea, Hyresgästföreningen, Radiotjänst, Posten.