Dela sidan:

För några veckor gick Svensk Hypotekspension ut med en reklambilaga i tidningen Veteranen. Bilagan var framtagen av reklambyrån Generator och utformad som en plånbok. ”Plånboken” har även gått i tidningen Hemma med HSB.

I ett medlemserbjudande förra veckan hade Coop använt sig samma koncept. Plagiat, menar Svensk Hypotekspension.
– De är oerhört lika. Jag har svårt att se att det skulle vara en slump, säger Nils Ingvarsson, Chef för kommunikation och marknad på svensk Hypotekspension, till Resume.se.

Han fortsätter:
– Det är en bra och framgångsrik grej och det känns tråkigt om det blir ett plagiat på det. Vi vill ju att vårt erbjudande ska sticka ut.

Nils Ingvarsson menar att företagen delvis vänder sig till samma målgrupp.
– Vi vänder oss till pensionärer och jag kan tänka mig att många i vår målgrupp är Coop-kunder. Även om vi inte är konkurrenter så vänder vi oss till samma målgrupp.

Han berättar att man nu kontaktat Coop för att försöka förmå dem att inte använda sin variant.

Louise Stephan, pressansvarig på Coop, håller inte med om att det rör som något plagiat. Hon menar att det hela är en slump.
– Jag är inte förvånad över att samma idéer kan uppkomma på olika ställen samtidigt, och övertygad om att dessa två exempel inte är första och enda gången en plånbok används som form i ett reklamutskick, säger hon och fortsätter:

– Vi arbetar med olika uttryck i våra utskick till medlemmarna. För några veckor sedan hade vi ett DR-utskick i form av en mjölkflaska, denna gång var vår idé att utforma DR-utskicket i form av en plånbok. Vår medlemsåterbäring betalas ut till våra medlemmar i reda pengar, därför ligger utformningen av en plånbok nära till hands.

Coops ”plånbok” är framtagen av Blooms Byrå.


Dela sidan: