Dela sidan:

Det som i vid mening kan kallas välfärdssektorn expanderar och nya Reformklubben ser sin nisch där.

– Vi ska bidra till förändring i välfärdssektorn. Vi brinner för frågorna i gränslandet mellan politik och marknad, säger Birgitta Klingberg Pagot, konsult och en av fyra delägare.

Reformklubben i London var platsen där Phileas Fogg startade och avslutade sin resa "Jorden runt på 80 dagar".

– För oss handlar namnet mer om vår inriktning på reformering och politik, säger Fredrik Runsiö, som har vd-posten i nya konstellationen.

Han, Birgitta Klingberg Pagot, Ida Strutt har alla fram till nyligen jobbat på Gullers Grupp. Det gör fortfarande den fjärde i gänget, Fredrik Larsson, som ansluter till klubben vid årsskiftet.

Välfärdssektorn definierar de för sin del som skola, vård och omsorg, men också bostäder och infrastruktur. Blivande kunder finns inom organisationer och privata företag som verkar inom de sektorerna.

– Det är företag eller organisationer som behöver interagera med medborgare och politiken, säger Fredrik Runsiö.

Däremot tänker de till att börja med inte konkurrera med sin gamla byrå Gullers om offentliga upphandlingar.

– Det krävs en ganska stor apparat för att ta sig an de stora upphandlingarna i dag, säger Fredrik Runsiö.

Men ambitionen är att bli en byrå som inom två år ska ha 20 anställda. Redan under första kvartalet räknar de med att vara uppe i åtta konsulter.

Fredrik Runsiö var tidigare kommunikationschef på Kommunal. De blir också en av byråns första stora kunder. Birgitta Klingberg Pagot liksom Fredrik Larsson har en bakgrund inom life science och läkemedelsindustrin. Ida Strutt har jobbat på politiska nivån (S) i landstinget.

Om inriktningen av byrån säger Birgitta Klingberg Pagot:

– Du kan kanske kalla det marknads-PA. Många har verkat inom marknads-pr, men det finns en växande efterfrågan på public affairstjänster. Allt fler företag ser att politiken påverkar dem, men behöver hjälp att göra rätt.

Ida Strutt ser också ett utrymme för mer handfasta uppdrag:

– Stora byråer är sällan med i det direkta kampanjandet. I stället bygger man strategidokument. Vi vill vara med också där, vi har egen kampanjbakgrund och tycker det är roligt.

Byggföretaget Veidekke som både bygger bostäder och infrastruktur finns från start på Reformklubbens kundlista.

– Jag är lite trött på att möta pr-byråer som säger vad de tror att man vill höra. När jag mötte det här gänget fann jag en annan inställning. Nu kommer vi anlita Reformklubben och Kreab för två olika uppdrag, säger Max Ney, kommunikationschef på Veidekke.

– För oss handlar det med att konkretisera vår kommunikation. Och om hjälp i gränssnittet mellan det offentliga och det privata. Vi behöver hjälp utifrån med bilden av vår roll i samhället, säger Max Ney, som själv tidigare var konsult på Springtime.



Dela sidan: