Dela sidan:

På SAS hemsida har en film lagts ut där Anton Hysén visas runt i Stockholm och får hbt-vänliga tips om huvudstaden.

Enligt Anders Lindström, pr-chef på SAS, har reaktionerna varit blandade.

– Det har varit positiv respons från gay-communityn, särskilt från utlandet. Men vissa anser att SAS inte ska lägga pengar på detta. Dock vet de inte att kampanjerna är extremt kostnadseffektiva.  

SAS lanserade tidigare kampanjen ”Love is in the air” för att attrahera hbt-resenärer, vilka Lindström menar är en köpstark kundgrupp.

– Vi har märkt att det är en lojal och communitybaserad målgrupp som gärna lägger ner lite mer pengar på sin resa. Istället för att bara satsa på reklam där man hävdar sin positiva inställning till hbt-personer, vill vi också skapa aktiviteter. Det ger oss större respekt.

Lindström ser en tydlig trend hos flygbolagen vad gäller satsningar på hbt-resenärer.

– Vi ligger långt efter på den fronten. Amerikanska bolag har jobbat med det här segmentet i nästan 15 år. SAS medarbetare är stolta över bolagets arbete kring detta.  

SAS beräknar att var 13:e resenär är en hbt-person.



Dela sidan: