Dela sidan:

A-pressen och Edda Media dominerar tillsammans med Schibstedkontrollerade Media Norge den livaktiga och lönsamma norska lokaltidningsmarknaden. A-pressen presenterade nyligen ett kvartalsresultat på 180 miljoner kronor och en marginal på 13 procent.

Edda Media har en dussin lokala dagstidningar, åtta fådagarstidningar, ett tiotal gratistidningar och 45 digitala publikationer. I fjol omsatte koncernen med 1 300 anställda 2,5 miljarder kronor med ett rörelseresultat på 260 miljoner.

Edda Media tillhörde Orklakoncernen som 2006 sålde till skuldtyngda brittiska Mecom. Under hösten har tre budgivare, bland dem svenska Stampen, slagits om att köpa Edda. I morse presentarades A-pressen som köpare med en prislapp på två miljarder kronor eller åtta gånger EBITDA.

Affären villkoras på att norska konkurrensverket godkänner den nya koncernen som får 28 procent av den nationella tidningsmarknaden räknat i upplaga. A-pressen räknar med att kunna räkna hem köpet genom rationaliseringar och ökade digitala intäkter.

Affären kan få stor betydelse för Bonniers planer att bygga en nordisk tv-koncern. A-pressen, som hälftenägs av Bonniers samarbetspartner Telenor, äger halva TV2 i Norge ihop med Egmont.

För att finansiera köpet av Edda kan A-pressen behöva intäkter från en försäljning av TV2, även om A-presschefen Thor Gjermund Eriksen i Kampanje bestämt dementerar detta och säger sig vara långsiktig tv-ägare.



Dela sidan: