Dela sidan:

Änglamark är det varumärke som sågs som allra grönast under förra året följt av SJ, enligt Veckans Affärer.

Framgångarna ligger i företagets kommunikation, enligt Differ. Det vill säga såväl Änglamark som SJ har hela tiden berättat vad de gör på miljöområdet.

Enligt undersökningen har intresset för gröna varumärken ökat under 2011 i förhållande till året innan.

Svenskarna tycker exempelvis att det är viktigt att välja grönt i bilbranschen, elbranschen och dagligvaruhandeln, men det är inte lika viktigt när det gäller snabbmat, resor och heminredning.

Undersökningen hade två delar. En som rör att de svarande fick nämna ett varumärke som de tycker är grönt. Den andra delen rör att de fick välja ut vilket varumärke de upplever som allra grönast från en lista av en rad varumärken.

När det gäller Sveriges fem grönaste varumärken med så kallad spontan kännedom blev listan som följer: Änglamark, Grumme, Arla, Saltå Kvarn och Kung Markatta.

Här var även Änglamark etta under 2010.

Vad gäller hjälpt kännedom, det vill säga där man pekar ut varumärken från en lista, blev de fem första: SJ, God El, Coop, ICA och Telge Energi, enligt Veckans Affärer.

Här gick SJ från en andra placering och passerade därmed 2010 års etta, Coop, som landade på en tredje plats.



Dela sidan: