Dela sidan:

Kaplan RM:s vinst gick från drygt 2,7 miljoner kronor till nära 1,4 miljoner kronor. Omsättningen sjönk också från 45,6 miljoner kronor till 38,3 miljoner kronor.

Johan Nordenström är vd och tillika son till Marianne Kaplan. Han har en förklaring till varför omsättningen har sjunkit:

– Historiskt har vi hanterat tryck och print för våra kunder, men i och med att många kunder hanterar sådant själva nuförtiden minskar vår omsättning, säger han.

Han pekar också på att byråintäkten, vilket han ändå ser som det viktigaste nyckeltalet, är konstant – uppemot 26 miljoner kronor:

– Resultatet är kusligt likt förra året, säger Johan Nordenström.

Han räknar också med att byråintäkten ökar kraftigt för nästa räkenskapsår. Det vill säga det som avslutas i augusti 2012.

En förklaring till detta är att bolaget har fått in 10-talet nya kunder under framförallt perioden april–maj. Nya kunder är alltifrån Statoil, Unicef och Proxima till Norwegian Airlines och den ryska klädkedjan Melon Fashion.

Den sistnämnda har 500-talet butiker i Ryssland:

– Vi har haft ett enormt tryck i år. Förklaringen är att företagen vill få ut mer av sina befintliga kundrelationer i kristider, säger Johan Nordenström.

Varför har inte resultatet förändrats om ni har fått så mycket nya kunder?

– Det tar tid innan det blir ett case av det hela, säger han.

Kaplan RM startade även ett nytt affärsområde i somras – Kaplan Technology. Johan Nordenström hoppas mycket på det nya affärsområdet:

– Vi gifter ihop marknadsföringstänket med ett tekniktänk. Vi har fått mycket positiv respons på detta, säger han.

Kaplan RM arbetar även med kunder som Åhléns, Apoteket och Clas Ohlson.

Johan Nordenström räknar med en byråintäkt på 30 miljoner kronor för nästa år – detta trots att han räknar med en mindre omsättning.

RM Kaplan är partner med Neolane. Resume.se har nyligen rapporterat att Neolane fått ett rejält tillskott av Battery Ventures:

– Vårt fokus ligger på snabbrörliga kampanjhanteringssystem inte stora drakar som SAP, säger Johan Nordenström.

Vad ser ni för orosmoln framöver?

– Man måste alltid ha respekt för allt som har med investeringar att göra. Risken är att folk är mer försiktiga och räknar på varje krona – att allt vägs på guldvåg, säger Johan Nordenström.



Dela sidan: