Dela sidan:

Facebook-gruppen samlade ett 30-tal medlemmar under det första dygnet och samma dag, fredag, meddelade Schibsteds finansdirektör Trond Berger följande till resume.se:
"När du ger ett bud på ett företag är det inget ovanligt att vissa aktieägare vill få ut mer än vad erbjudandet säger."

Idag, onsdag, har protestgruppen 114 medlemmar och uppger sig representera ägarandelar på åtta procent av bolaget, enligt Nyhetsbyrån Direkt.

Aspiro äger varumärket Wimp, vilket är en utmanare till Spotify och liknande musiktjänster.

Schibsted äger först 40 procent av bolaget, men sålde av 21,3 procent år 2009.

I förra veckan lade Schibsted ett på hela Aspiro den 12 januari för 1,65 kronor per aktie, vilket alltså motsvarar 340 miljoner kronor.

Aspiros styrelse har enhälligt ställt sig bakom budet och aktieägare som har andelar motsvarande 32,4 procent av bolaget (SEB Enskilda AS, Platekompaniet AS och Orkla ASA) har uttryckt sitt stöd för budet.

Budet är dock villkorat av att 90 procent av ägarna tackar ja.

Så sent som igår kväll, tisdag gick Schibsted ut med information om så kallad erbjudandehandling till aktieägarna. Denna finns dels tillgänglig via Schibsteds hemsida och även Nordeas hemsida.

Erbjudandet ska distribueras ut till aktieägarna i Aspiro.

Accepterioden för budet löper från den 18 januari–15 februari.



Dela sidan: