Dela sidan:

En försiktig optimism börjar breda ut sig i skivbranschen efter att inkomsterna från streamad musik via Spotify och utmanaren Wimp stadigt ökar, enligt DN.

 

Visserligen är Wimp fortfarande liten i förhållande till Spotify, men Wimp hade ändå 100.000 betalande kunder i början av 2011 och 350.000 då året avrundades.

Så sent som igår kunde resume.se berätta att Canal Digitals 700.000 kunder får Wimp direkt i tv:n utan extra kostnad.

Spotify växer också så det knakar.

Enligt DN är tjänsten den enskilt största intäktskällan för de stora skivbolagen – Universal, Sony och Warner – och under förra året växte Spotify från 725.000 prenumeranter till 2.5 miljoner sådana.

Spotify har också introducerats i fem nya länder och har idag över 10 miljoner aktiva användare i 12 länder.

Upphovsmansorganisationen Stim har fått kraftigt ökade ersättningar från Spotify att betala ut till sina medlemmar.

Spotify betalade 1,7 miljoner kronor till Stim under det sista kvartalet 2009, medan summan hade ökat till 11,7 miljoner kronor mellan april–juni förra året, enligt DN.

Nyligen kunde resume.se även berätta att den digitala musikförsäljningen passerat den fysiska försäljningen. Försäljningen motsvarade 50,3 procent av den totala försäljningen under förra året, enligt DN.

Då DN frågar olika artister hur man egentligen ser på den digitala musikförsäljningen ger popartisten, kompositören och skivbolagsägaren Alexander Bard följande kommentar:
– Strömning är den nya skivbranschen. Den här tekniken är på väg uppåt med full fart, användniningen ökar varje kvartal och kommer att förändra hela musikbranschen helt och hållet."



Dela sidan: