Dela sidan:

Youguv och Indikat punktmarkerar samtliga stjärnvarumärken på den svenska marknaden. Totalt rör det sig om 24 varumärken, varav If, Volvo och SAS är sådana exempel.

I senaste undersökningen har alltså SAS gått segrande ur striden:
– Jag har en fundamental tro på att alltid sätta kunden och kundens önskemål i centrum, vilket i mångt och mycket är vad vra varumärkesarbete handlar om, säger SAS vd Rickard Gustafson i en kommentar.

Gallringen går ut på att Yougov och Indikat möter varumärkenas styrka utifrån en internationell standard, vilket innebär att sex parametrar vägs samman – alltifrån kundnöjdhet och rykte till valuta för pengarna.

Yougov kallar sitt verktyg för Yougov Brand Index.

Den senaste mätningen visar att SAS stärkte sin notering i Brand Index med 3,6 enheter till 28,6, medan Volkswagen hamnade på andra plats med en ökning från 26,8-27,9.

Varumärken som If, Google, Yes och Volvo ökade också.

SAS varumärkeslöfte kan sammanfattas i Service and Simplicity. Ytterst handlar det om att respektera människors tid i det att SAS vill göra resan så enkel och smärtfri som möjligt.

Bolaget har även infört tidsbesparande tjänster som FastTrack och SMS-checkin.

– Under 2011 har vi också förbättras oss markant finansiellt, vilket trots mycket tuffa tider skapat en bättre bild av SAS i medierna, säger Rickard Gustafson.

Brand Index är en daglig varumärkesundersökning som genomförs i elva länder.

YouGov genomför cirka 250 intervjuer per dag i Sverige inom ålderskategorin 18-67 år.

Indikat är specialiserat på köpvanor, varumärken och reklameffektivitet.



Dela sidan: