Dela sidan:

Knappast någon person har varit lika avgörande för förre presidenten George W Bush och det republikanska partiet som Karl Rove. I två guvernörsval och två presidentval har Karl Rove varit hjärnan bakom att Bush blivit vald.

I Oliver Stones film "W" beskrivs Karl Roves centrala roll under decennier för Bush den yngres väg mot makten.

När Barack Obamas motkandidat John McCains kampanj behövde bättre styrfart kallades Steve Schmidt in och tog i praktiken över den dagliga ledningen av kampanjen.

Med Steve Schmidt tog "Rovismen" plats i kampanjen. Schmidt hade varit talesperson åt vicepresident Dick Cheney i Vita huset, och var vice kampanjchef under Karl Rove i kongressvalet 2002 och i Bush återvalskampanj 2004.

Efter valet 2004 återvände Schmidt till konsultrollen, och som sådan ledde han kaliforniaguvernören Arnold Schwarzeneggers återvalskampanj 2006.

Karl Rove kallades "Arkitekten" av George W Bush. Hans idéer ledde fram till Bush framgångar med det som kallades "compassionate conservatism". Demokraterna hävdar att Karl Rove satt alla rekord i smutskastning i sin roll som republikansk kampanjledare.

Sommaren 2008 var Karl Rove på besök i Sverige och medverkade bland annat under Almedalsveckan.

När Resumé intervjuades honom där avslöjade han att han också valåren 1991 och 1994 fungerade som politisk konsult till dåvarande moderatledaren Carl Bildt.
– Jag gjorde lite jobb åt moderaterna 1991, och hjälpte till en del med DR-kampanjer 1994. Men i dag är min tid som politisk konsult över. Nu ägnar jag mig åt andra saker.

– Jag vet att ni diskuterat konsulters roll. Men det är alltid politiska konsulter i en kampanj, oavsett vad de kallas. Och i ett land med det svenska politiska systemet kan det vara svårt att behålla kunskapen år efter år utan dem, sa Karl Rove.

Men att han stod för negativt kampanjande ville han inte hålla med om:
– Vi har haft det i USA under lång tid. Men går du över anständighetens gräns slår det bara tillbaka på dig själv.

Har du själv gått över den gränsen?
– Nej, jag tycker inte jag gått över den.

Han gillade frågan vad Obamakampanjen hade lärt av honom:
– David Plouffe (Obamas kampanjmanager) sade att de modellerat sin kampanj efter Bush-Cheneykampanjen 2004. De bygger sociala nätverk, kartlägger vilka väljare som kan övertygas och har utvidgat de elektroniska verktygen. De har övergett den tidigare demokratiska strategin att satsa på utvalda nyckelstater, för en 50-statsstrategi.

När han fick frågan om de bästa och sämsta kampanjerna han upplevt så sammanföll svaret i ett: John McCains.

Sämst var den fram till förra sommaren. Som bäst har den varit från mitten av sommaren 2008.

Som av en slump sammanfaller det med när hans lärljunge Steve Schmidt tog över kampanjledningen.

Om Karl Rove:
Karl Rove var vice stabschef i Vita huset 2001-augusti 2007, och ledde George W Bush guvernörskampanjer 1994 och 1998, liksom presidentsvalskampanjerna 2000 och 2004.



Dela sidan: