Dela sidan:

Jakob Trollbäck är grafisk designer och reklamare i New York. Han driver sedan 1999 det egna företaget Trollbäck + Company tillsammans med sin hustru Lisa.

Enligt honom påminner uppdraget på SVT om det han hade på amerikanska CBS – att förstärka bolagets identitet, skriver Dagens Nyheter.

I det här fallet handlar det om att tydliggöra företagets uppdrag som public service-bolag och byta ut gråa "statstelevision"-imagen mot det "snygga, roliga och färgstarka" i utbudet.

– Dilemmat för SVT är hur man ska göra bra tv. Gör de bra underhållningsprogram så undrar de kommersiella kanalerna vad SVT håller på med och det finns folk som ifrågasätter om man ska använda licenspengarna till sådant. Och gör de smala program som ingen tittar på får man kritik för att man använder så mycket pengar till program som bara ett fåtal vill se. 

– Jag tror att man måste se från det andra hållet. Man kan inte förbjuda SVT att göra breda och underhållande program, men det måste alltid finnas ett tydligt värde i det de gör, säger Jakob Trollbäck till DN.



Dela sidan: