Dela sidan:

Idag blev det känt, Anne Årneby, lämnar vd posten, Robert Bryhn, idag byråchef tar över rollen som Sverigechef för McCann-gruppen. Även  Anders Nyström, Thomas Brenemark och Mia Clase får nya topproller internt.

– Det känns tryggt med detta nya team på plats. De är alla riktigt duktiga medarbetare. Sverige-ändringarna är del av en ny global strategi, och det har också skett ledarskapsändringar i Tyskland, Italien, Frankrike, Turkiet, och flera andra länder.

– Vi fyller på med nytt blod.

Anne Årneby som var på McCann i två år, varav det sista som vd, lämnade byrån igår, när de ändringarna skulle träda i kraft.

– Jag visade min nya strategi, på vissa punkter var jag och Anne överens, på andra inte. Till slut kände vi att det var dags att skriva ett nytt kapitel, både för henne och för oss.

– Jag är nöjd med det hon gjort, men nu när vi har ett nytt team, har vi också nya sätt att göra saker på, och det här blev bäst för alla.

Även Gustavo Martinez, är ny på sin roll som Europachef, han har suttit på posten i snart ett år.

Hur går McCann globalt och i Sverige?
– För att kunna svara måste jag dela upp frågan i fyra delar: globalt, Europa, Norden och Sverige. Överlag tror jag att 2012 kommer att bli ett bra år.

– I Norden går vi bra, i Norge och Danmark riktigt bra, i Svergie ok. I Finland där vi haft det tufft är vi på väg tillbaka.

EU-ländernas finansiella kriser har ställt till det för nätverket utanför Nordens gränser.

– Som sagt har vi gjort flera ändringar internt i Europa, och det har varit riktigt riktigt tufft i Italien och Frankrike, men vi är på väg tillbaka. Överlag tror jag västra Europa blir ok för McCann detta år.

– Globalt måste vi dela upp det igen för vi är så stora. Latinamerika är spektakulärt bra för oss. Mexiko är på stark tillväxt. Latinamerika är vår kronjuvel.
– Mellanöstern och Europa, med Turkiet, Polen, Tjeckien rullar på.

– Asien måste dela upp igen: Indien går bra. I kina har vi bytt ledningen, men vi förväntar oss en ökning, vi ligger lite efter våra konkurrenter där. Japan går bra efter katastroferna där.

– USA är också väldigt delat, där det går bra i San Francisco, medan New York har det tufft, men vi har ett helt nytt ledarskap där. Vi kämpar på, det tar tid.

Vad har du för mål för Sverige?
– Sverige är viktigt, mycket viktigt för oss. Jag vill att Sverige ska vara min juvel i min krona. Kollar vi på vår business idag är 90 procent av den i Sverige lokal, men flera av våra kunder är på väg att bli internationella, så för nätverket kommer Sverige spela en stor roll i källan av att hitta nya globala kunder.

– Vi jobbar med IKEA, och har möten med flera klienter. Vi är också med i Electrolux-pitchen.

– Sverige ska vara en del av vår Europeiska "task force".

Ni har haft ganska många chefsbyten här i Sverige, när byter ni igen?
– Det har varit många chefsbyten, ja, men nu är jag glad att kunna säga att jag är övertygad om att vi har rätt team ombord. Vi har rätt kunskaper i termer av kunskap, people skills, och "know-how".



Dela sidan: