Dela sidan:

"TV4 Härmed utmanar jag er att låta mig läsa vädret en kväll. Visst vore det jättekul? Puss och Kram /Maria Montazami"

Det är bara en av alla de utmaningar som det nu går att läsa om på kampanjsajten http://utrotahungern.se

Alla som vill kan delta och det kostar 20 kronor att starta en utmaning. Minsta bidrag är 20 kronor. Målet är att få in sammanlagt 40 miljoner kronor under sex veckor.

Svenska Kyrkan har redan fått in 200 utmaningar, vilket alltså bara är under första dagen. Det långtsiktiga målet är minst 1 000 utmaningar:
– Man utmanar varandra hela tiden i alltifrån att springa vårruset till Lidingöloppet så vi ser det som en testperiod för att skapa uppmärksamhet kring hungerfrågor, säger Mattias Nihlgård, insamlingsansvarig på Svenska Kyrkan sedan 2008.

Svenska Kyrkan inleder alltid en större insamlingskampanj sex veckor före påsk och fram till den så kallade bönsöndagen, det vill säga den 1 april. Förra årets kampanj gick bland annat ut på att sälja saker via Tradera.

Kampanjen drog in 36 miljoner kronor, men församlingarna stod för merparten av intäkterna:
– Det såldes teserviser och annat som folk hittade på sina vindar, men vi märkte att det blev lite tufft att sälja fysiska saker så nu bygger vi på ett virtuellt koncept, säger Mattias Nihlgård.

Han menar att Svenska Kyrkan troligen blir tvungen att revidera målsättningen i och med att man redan har fått in 200 olika utmaningar.

Vi kunde precis läsa att massa kungligheter har åkt Vasaloppet?
– Jo, titta där. Tänk bara om det de nordiska kungahusen skulle utmana varandra, säger Mattias Nihlgård.

De nuvarande utmaningarna rör alltifrån att utmana en person från att dricka kaffe en hel dag till att se hela första säsongen av Twin Peaks utan sömn. Men för att få ytterligare dragkraft har olika kändisar ställt upp gratis med utmaningar, där ett sådant exempel är Hollywood-frun Maria Montazami som utmanar TV4 med att få läsa upp vädret:
– Vi träffadeTV4 i morse och de var inte helt ointresserade, säger Mattias Nihlgård.

Andra kändisutmaningar är att Nöjesguidens redaktör Parisa Amira utmanar H&M att avgjuta hennes kropp till en skyltdocka för att visa mer rimliga kroppsideal samt komikerduon Filip & Fredrik som utmanar Pontus Wernbloom att få komma till Moskva för att ge en Göteborgsversion av Jakten på den försvunna staden för 100 000 kronor.

Ni har ingen utmaning som går ut på att fylla kyrkorna. Det brukar pratas om att det är ganska tomt bland bänkraderna?
– Det är en bra idé. Man skulle exempelvis kunna utmana någon att gå till kyrkan en gång till i år, säger Mattias Nihlgård.

Fakta om kampanjen:
Namn: ALLT för att utrota Hungern – utmaningen.
Byrå: Forsman & Bodenfors
Kund: Svenska Kyrkan, Internationellt arbete
Uppdragsgivare: Claes Anckarman, Mattias Nihlgård och Johan Ehrning
Arbetsgrupp Forsman & Bodenfors:
Projektledare Leif Sorte
Produktionsledare Nicole van Rooij Ekström
Art Director: Annika Frankel
Copywriter: Desiré Enström, Ulrika Karlberg
Formgivare: Ellinor Bjarnolf, Åsa Plahn
Webbproducent: Peter Gaudiano
Produktionsbolag webb Rebenga
Mediebyrå: Starcom



Dela sidan: