Dela sidan:

50-årige Peter Zäll har bred erfarenhet av att arbeta med försäljning och marknadsföring hos ett flertal bolag i såväl Sverige som internationellt.

Han kommer närmast från varumärkes- och designbyrån BAS, där han har jobbat som vice vd och senior rådgivare.

Peter Zäll har ett tidigare förflutet som vd för NK och danska varuhuset Illum i Köpenhamn. Han var också varit verksam som reklamchef och marknadsdirektör i Sverige på Nike under stora delar av 1990-talet.

Peter Zäll har även varit marknadsdirektör för Europa på Nike samt Strategic and Planning Director i Portland, USA.  Han har också varit Europachef för Nike Golf i Holland.
– Jag är väldigt nöjd med att ha knutit Peter Zäll till Svenska Spel. Det är en person med bred kompetens och erfarenhet som har jobbat med försäljning och marknadsföring inom ett flertal bolag, säger Lennart Käll, vd för Svenska Spel i en kommentar.

Peter Zäll tillträder sin nya tjänst som resultatområdeschef för Sportspel & Lotterier per den 3 april:
– Jag har alltid varit intresserad av både sport och spelar och känner mig väldigt inspirerad inför uppgiften, säger han i en kommentar.

Sportspel & Lotterier är Svenska Spels största resultatområde.

Nettointäkterna för just det området landade på drygt 6,4 miljarder kronor, vilket motsvarar två tredjedelar av Svenska Spels totala nettointäkter.

Peter Zäll efterträder Mattias Mildenborn, som går över till ett jobb som landschef och vd inom Oriflame-koncernen.

Peter Zäll ska ingå i Svenska Spels koncernledning.

Han har också varit ishockeydomare i Elitserien under ett par års tid.



Dela sidan: