Dela sidan:

Klippen som sprids på Youtube är från en pr-kväll på svenska ambassaden i Amsterdam för marknadsföringen av svenska matvarumärken.

Hollandsproffset John Guidetti är bekväm på scenen och gör ett bejublat nummer ihop med sin idol, den svenska popstjärnan Daniel Adams-Ray.

– Jag har alltid drömt att få uppträda med Daniel, drömmen blev verklighet, säger John Guidetti i klippet som sprids på Youtube.

John Gudietti marknadsförs just nu hårt av Nike inför EM i sommar där han väntas ingå i den svenska truppen.

Att han är skicklig på andra håll än på fotbollsplanen stärker hans varumärke ytterligare, enligt Daniel Hegborn, partner på S&B.

– Varumärket handlar om olika dimensioner. Det handlar inte bara om att kunna leverera på planen, säger Daniel Hegborn och nämner modeikonen David Beckham som ett exempel på lyckat varumärkesarbete vid sidan om fotbollen.

– Ju fler intressen varumärket spänner över, desto bättre är det, om man gör det med trovärdighet. Och Guidetti, som är medias gunstling just nu, gör det ju bra på scenen. Det påverkar spridning, kännedom och attraktivitet, säger Daniel Hegborn.

– Det är också något som media kan haka på. Det gör att de inte bara behöver skriva om fotbollen, det blir mer spännande.

John Guidetti har även en egen välgörenhetsorganisation – "Guidetti Foundation" – som ska hjälpa utsatta ungdomar med fotbollstalang att nå sina drömmar.

S&B som brukar värdera idrottares varumärken har ännu inte gjort någon värdering av Guidettis varumärke. Men en sådan kommer sannolikt i vår inför EM.



Dela sidan: