Dela sidan:

"I´m Clarence, a 4G Hotspot". Så står det på t-shirten hos en av de 13 hemlösa som BBH har kopplat in för sitt 4G-projekt a Charitable Experience.

Projektet genomfördes i samband med koncernen South by Southwest, vilket enligt New York Times har blivit en riktig magnet för den som är ute efter det allra senaste.

BBH Labs ligger bakom projektet och tanken är att vända sig till en publik bestående av högfrekventa användare av trådlösa nät.

De hemlösa fick 20 dollar per dag och de fick också behålla de pengar som de fick in i utbyte mot 4G-tjänsterna. Men reaktionen har inte låtit vänta på sig.

Främsta kritiken rörde att det är fult att utnyttja hemlösa för att sälja mobiltjänster

Wireds bloggare, Tim Carmody, skräder inte orden, utan har beskrivit projektet som helt och hållet problematiskt och något direkt plockat ur en "mörk, satirisk science-fiction-dystopi."

New York Times är redan uppe i 500 kommentarer efter att ha skrivit om A Charitable Experiment.

BBH Labs chef för innovation, Saneel Radia, hävdar dock att företaget inte utnyttjar de hemlösa och uppger också att företaget har haft tidigare framgångar med liknande experiment, vilket bland gick ut på att ge mobiler till hemlösa i New York samt Twitter-konton som ett sätt att väcka uppmärksamhet för deras utsatta situation, enligt New York Times.

Saneel Radia uppger också att upplägget för just 4G-projektet har lånat idéer från hur hemlösa säljer tidningar för en dollar, enligt New York Times.
– Vi såg det som ett sätt att skapa uppmärksamhet genom att ge hemlösa en väg till att involvera sig i det övriga samhället och prata med människor. Hotspoten är ett sätt för dem att få berätta sin historia, säger Saneel Radia

Michael Gibbs, som är chef för Front Steps, som huserar de hemlösa som ingår i projektet, uppger att han är förvånad över all kritik.

Han anser snarare att projektet har inspirerat till en entreprenörsmässig stämning bland de hemlösa deltagarna.



Dela sidan: