Dela sidan:

Aegis Media, som består av Carat, Posterscope, Vizeum, Isobar och iProspect, rapporterade en vinst före skatt på 211,2 miljoner dollar, vilket innebär en 32-procentig ökning i förhållande till 2010, enligt Adage.

Gruppen ökade också sin totala omsättning med 20 procent till 1,49 miljarder dollar.
– Den framgångsrika försäljningen av Synovate representerar den största strukturella förändringen i företagets historia och ger gruppen ökade möjligheter att gå vidare med vår plan för olika förvärv och investeringar, säger Aegis, koncernchef Jerry Buhlmann i ett uttalande, enligt Adage.

Enligt Jerry Buhlmann har Aegis slutfört 18 förvärv och investeringar under 2011 och så sent som i november meddelade Aegis att gruppen investerat 110 miljoner dollar i just förvärv.

Enligt Adage visar Nomuras beräkningar att Aegis har ytterligare 350-500 miljoner dollar att lägga på sådana investeringar.

Verksamheterna i snabbväxande regioner som Kina, Ryssland, Brasilien och även Nordamerika stod för 50 procent av Aegis totala omsättning under 2011, vilket kan jämföras med 43 procent för motsvarande period under 2010.

Så sent som förra månaden vann Carat GM och i början av den månaden slutfördes även förvärvet av den amerikanska digitala byrån Roundarch.

Aegis digitala verksamhet stod för 35 procent av de under totala intäkterna under 2011, vilket var en 32-procentig ökning i förhållande till året innan.

Enligt Adage ligger tillväxten i linje med Carats prognos för de kommande åren. Här pekar man bland annat på att det digitala blir än starkare under 2013 i takt med att onlineinvesteringar tar över vanliga tidningar, vilket i sin tur drivs av en ökad efterfrågan från konsumenterna när det gäller onlinevideo, sociala medier och mobilt internet.

Carats senaste prognos, som kom idag, visar att de globala investeringarna i världen vad gäller annonser ökar med 6 procent under 2012, vilket bland annat drivs på av det amerikanska presidentvalet, OS i London och fotbolls-EM.

Carar räknar dock med lägre efterfrågan i USA under 2012 och sänker prognosen från en ökning på 5,4 procent till 4,9 procent.

Carat tror också att det sker en återhämtning av ekonomin i Västeuropa, men är något tveksam. Detta gör att Carat sänker sin prognos för Europa från en ökning på 3 procent till 1,5 procent, enligt Adage.



Dela sidan: