Dela sidan:

Chevrolet har tidigare använt 70 globala byråer, men väljer alltså att lägga alla ägg i en och samma korg – Detroit-baserade Commonwealth.

Commonwealth är samägt mellan San Francisco-baserade Goodby, Silverstein & Partners, vilka ägs av Omnicom Group, samt New York-baserade McCann Ericsson, vilka ägs av Interpublic Group.

Genom att skapa ett samägt bolag erbjuder Commonwealth en kreativ höjd, omfattande erfarenhet från den globala fordonsindustrin och ett innovativt strategiskt ledarskap.

Commonwealths fokus ligger på att stärka Chevrolet som varumärke och få det att växa till ett ikoniskt varumärke världen över.

Chevrolet har också nyligen valt Carat som byrå för medieplanering och medieköp.

GM räknar med att konsolideringen av byråer ska ge besparingar på 2 miljarder dollar under de närmaste fem åren.

Commonwealths leds av ett team på åtta personer, Global Advisory Board, vilka ska bevaka alla kreativa och strategiska initiativ för Chevrolet.

Uppdragen fördelas via globala hubbar i Detroit, Milano, Mumbai och Sao Paolo. Tanken är att stärka det globala varumärket över samtliga lokala marknader.

Commonwealth har också en stark styrelse bestående av Jeff Goodby, Washington Olivetto, Prasoon Joshi och svenska Linus Karlsson - han är kreativ chef för McCanns kontor i såväl London som New York efter att ha blivit värvad från Mother:
– Vi är helt överväldigade över att bli en del av det team som har vunnit Chevrolets globala kreativa business och får chansen att ta detta ett steg vidare, säger Jeff Goodby, vice ordförande och kreativ chef vid Goodby, Silverstein & Partners.

– Vi är överförtjusta över att få möjligheten att utöka vår relation med det dynamiska varumärket Chevrolet och med General Motors, säger Nick Brien, ordförande och vd för McCann-gruppen.

Fram tills nu har Goodby Silverstein & Partners ansvarat för Chevrolets konto i USA, medan McCann har verkat på en rad andra marknader som Mexico, Kanada, Braslien, Indien, Japan, Kina och Latinamerika.

Commonwealth ska omedelbart påbörja överföringen av Chevrolets kreativa arbete för så gott som samtliga globala regioner. Det enda undantaget är Kina, Indien och Uzbekistan, där Chevrolets kampanjer hanteras av byråer som finns i just dem länderna.

Chevrolet grundades i Detroit år 1911 och är av världens största bilmärken.

Chevrolet är verksamt i mer än 140 länder och säljer mer än 4 miljoner fordon per år.



Dela sidan: