Dela sidan:

Jung Relations grundades år 2003 och har idag fyra delägare som äger lika mycket, varav Jonas Sevenius är en av dem.

Företaget hade en nettoomsättning på 45,7 miljoner kronor för 2010 - att jämföra med 39,7 miljoner kronor år 2009.

Jungs rörelseresultat gick från drygt 9 miljoner kronor 2009 till nära 9,3 miljoner kronor år 2010.

Jung är just nu i full färd med att sammanställda räkenskaperna för 2011:
– Det ser ljust ut så mycket kan jag säga. Vi har vuxit kraftigt och vi är nu inne i en fas där vi inte tänker växa lika mycket efter att vi har gjort stora investeringar i såväl personal som lokaler, säger Jonas Sevenius.

Jung har fått hela 12 bidrag nominerade inom Sabre Awards, där det redan nu står klart att man har vunnit Silver inom Guerilla Marketing där kampanjen Trotsa Mörkret för SonyEricsson föll juryn i smaken.

Enkelt förklarat gick kampanjen ut på att marknadsföra en SonyEricsson-funktion som gör att det går att ta riktigt bra bilder även när det är mörkt.

För ändamålet användes Stureplans-skärmen i Stockholm. Användaren skickade in meddelanden som visades på skärmen. Meddelendena blev avfotograferade av SonyEricsson-telefoner då mörkret lagt sig och skickades sedan vidare som mms till avsedd mottagare.
– Vi är visserligen en pr-byrå och kunderna kommer till oss för detta, men vi har lika mycket gemensamt med hur en reklambyrå jobbar. Vi har alltid värdesatt idéhöjd och kreativitet, säger Jonas Sevenius.

Jung Relations har också likheter med en reklambyrå i det att personalstyrkan består av alltifrån planners och renodlade kreatörer till programmerare. Det finns dock en stor skillnad i förhållande till olika reklambyråer:
– Vi försöker få fram idéer som kan bära sig utan att det rör sig om några stora medieköp, säger Jonas Sevenius.

Jung har även fyra bidrag nominerade till Guld inom Sabre Awards.

Detta rör Consumer marketing product för SonyEricsson, Digital Campaign för Volvo, Blogger Outreach för SonyEricsson och Marketing to Men för Procordia:
– Vi försöker hela tiden jobba med att utveckla synen på vad en pr-byrå egentligen står för, säger Jonas Sevenius.

Han har själv en bakgrund från Flormann PR, medan de övriga tre delägarna bland annat legat bakom bolagen Disco Stockholm, som höll på med olika musikarrangemang, samt Hubert-gruppen, som arbetade med konceptutveckling:
– Vi satsar hårt på att attrahera uppdragsgivare som vill testa nya vägar, säger Jonas Sevenius.

Andra Jung-kunder är Absolut Vodka, Adidas, Blossa och Loka.

Jung ser stora marknads-pr-byråer som exempelvis Prime som sina främsta konkurrenter.

Namnet Jung har flera olika historier. Dels betyder Jung ung på tyska och man vill hela tiden vara ung i sinnet även om byråns vd är strax över 40 år och delägarna strax under 40-strecket, dels har namnet en självklar koppling till psykologin och Carl Gustav Jung.

Sedan finns det kanske en lite mer oväntad förklaring till namnet som rör den koreanska fotbollsspelaren Ahn Jung-Hwan:
– Han gjorde mål mot Italien i fotbolls-VM och var inte välkommen tillbaka till sin italienska klubb Perugia. Vi kände både att namnet klingade skönt och att vi fick sympatier för honom, säger Jonas Sevenius.



Dela sidan: