Nej, efternamnet är inte taget... Triumf är ett soldatnamn från 1600-talet med rötter i Småland.

– Om jag haft nytta av mitt namn? Jag fick gratis glass två gånger som barn. Och så har det säkert gjort det lättare för Resumé att sätta rubriker... Jag har alltid hetat så här, så för mig är det inget speciellt. Men ett tag ville jag heta Kierkegaard. Min mormor hette det och det hade coolt med tanke på filosofen.

Det är dagen efter Kristoffer Triumfs standup-gig på Big Ben på Södermalm. Han låter lite stukad när det kommer på tal. I november i fjol gjorde han standup-debut. Han har gjort elva gig sedan dess.

– Det gick sådär i går. Men man har bra och dåliga gig, det har jag lärt mig den hårda vägen. Det ordnar sig. Standup är så nytt för mig. Men det är ju aldrig publikens fel att det inte blir roligt, jag var inte riktigt i form.

Kristoffer Triumf fanns länge på Resumés radar som copywriter på olika byråer med ett Guldägg som höjdpunkt 2007. Efter en tid i rubrikskugga är han nu åter på tapeten med sitt drömprojekt – podcasten Värvet, där lyssnarna bjuds på djuplodande intervjuer med kända branschprofiler och komiker.

Han har hyllats i sociala medier för det i dessa tider sällsynta formatet som ger gästerna möjlighet att tala till punkt och öppna sig.

Varför drog du igång Värvet?
– Jag har i många år letat och längtat efter en plattform för det långa samtalet. I slutet av 90-talet försökte jag och lite annat löst sälja in en intervjutidning som skulle heta Porträtt. Jag minns att Andres Lokko skrev en 17 sidor lång artikel i sista numret av Pop – den texten hade varit kort i Porträtt. Jag hade jobbat i flera år på Nöjesguiden och brukade komma till redaktionen med bandade intervjuer på 80 000 tecken. Sedan var man tvungen att stryka ner det till 3 500 tecken. Jag ville ha en plattform för alla överblivna tecken, men det låg inte rätt i tiden. När sedan tidningar som Filter kom hade jag blivit lite gammal och trött på att trycka ner tangenterna på datorn.

– Men sedan upptäckte jag podcaster i allmänhet och "WTF with Marc Maron" i synnerhet. Då insåg jag att jag borde ta upp idén med det långa, goda samtalet. Jag har en ateljé i anslutning till vårt radhus i Vällingby. Mina intervjugäster har varit vänliga nog att ta sig dit.

Vad är det du vill hitta och få fram hos dina intervjuobjekt?
– Det blir bättre ju mer man får komma in dem på livet. När Kristoffer Appelqvist (komiker) kom dit hade han ett uppdämt behov av att prata om andra saker än bara sitt yrke, han hade en agenda och det uppskattade jag verkligen. Man kan väl säga att jag ger dem utrymmet att nyansera saker.

Du har själv nämnt att det varit svårt hittills att locka kvinnliga intervjuobjekt, med undantag av pr-konsulten Lina Thomsgård och Nöjesguidens Margret Atladottir. Jag hörde att du har fått hjälp av Rättviseförmedlingens vd Sofia Embrén och Lina Thomsgård med att råda bot på det.
– Ja, de har varit fantastiska. Jag älskar Rättviseförmedlingen. Och om man lyssnar på Lina Thomsgård-intervjun har jag lärt mig några tricks av henne. Jag borde ha börjat med att bjuda in tjejer. Men jag var så sugen på att få ut Värvet och det bara blev så att Soran Ismail blev den första och så blev det en svit med killar. Jag är dock medveten om slagsidan och jobbar på det.

Går det att tjäna pengar på podcasten?
– Bra fråga. Som det ser ut nu går jag back hela tiden, men om någon sponsor ringer är jag idel öra.

Vad är det du går back på?
– Jag köper nötter och mackor till gästerna, och så har jag betalat deras taxifärder vid några tillfällen. Dessutom ersätter jag min redigerare Simon Andrén. Närmast symboliskt, men ändå.

Du har en skön radioröst, har du filat på den?
– Hur filar man på radiorösten? Jag skulle tro att jag låter likadant när jag pratar med dig nu som i Värvet. Men jag blir väldigt, väldigt glad när någon tycker att min röst är fin.

Du låter rätt självsäker också. Samtidigt påstår din vän Fredrik Wikingsson att du har sämst självförtroende av alla han känner, att du är "så jävla skör".
– Jo, det stämmer väl. Jag är väldigt upptagen av att tycka illa om mig själv och beroende av att spegla mig i andra människor, jag är en oerhörd bekräftelsetorsk. Jag har hållit det i schack ett tag, men nu har jag bejakat det med podcasten och standup. Självförtroendet är på väg åt rätt håll. Att jag får din uppmärksamhet nu till exempel...jag tycker faktiskt att jag är värd den.

Men du har inga problem i möten med människor och att uppträda inför folk?
– Jag har jobbat med reklam i många år och har varit fruktansvärt mycket mer nervös på pitchpresentationer än när jag kör standup. I pitcher är det så många som är involverade, och flera miljoner står på spel. När jag står på scen som komiker är det bara mitt huvud som rullar, så ofta är det hundra gånger värre med reklampresentationer.

Det sägs att du har ett destruktivt förflutet och levde vilt. Det är också sånt som du skämtar om i dina standup-gig. Kan du berätta om det?
– Under en tioårsperiod levde jag med något slags missbruk av alkohol och narkotika, och det skämtar jag om. Jag har svårt att definiera mig som nykter alkis eller narkoman, men samtidigt måste jag inse att jag inte kan hantera alkohol eller droger. Jag kunde bestämma om jag skulle dricka eller knarka eller inte. Men jag kunde inte bestämma när jag skulle sluta när jag väl hade börjat, och det är väl ett klassiskt missbrukarbeteende.

Hur tog du dig ur det?
– Jag kom hem sent en kväll och hade glömt nycklarna hos en kompis. Jag försökte klättra upp till fönstret, men ramlade från en parkbänk och slog i huvudet. Då tänkte jag: Så här kan jag fan inte hålla på. Då bestämde jag mig för att sluta. Några av mina polare hade redan börjat gå på AA- och CA-möten, och vi hjälpte varandra. Jag gick också på en del möten i början. Nu har jag varit nykter i åtta år.

Hur gick det att jobba när du var missbrukare?
– Det gick sådär. Det tog väldigt lång tid för mig att bli bra på det jag gjorde eftersom jag var upptagen av att vara bakis på dagarna och full och inte sällan hög på kvällarna.

Varför slutade du med reklam?
– Jag är inte säker på att jag har slutat med reklam, jag är kanske en copy som undersöker lite andra branscher. Men om man är en sång- och dansman som jag nog är, finns det inbyggda problem med reklambranschen. Man berättar alltid någon annans story och det är i princip bara man själv som verkligen vill att man ska vara kreativ om man ska hårdra det. Det finns ingen annan näring så full av tummetottar som reklambranschen.

Du vann Guldägg under din tid på Great Works 2007 för arbetet med Absolut Vodka. Hur kändes det?
– Det var superkul. Det har inte påverkat mig som person särskilt mycket, men det var en härlig kväll. Vi hade lagt ner mycket jobb på den där sajten.

Kristoffer Triumf har på senare år jobbat med en del tv-produktioner, bland annat "Breaking News med Filip & Fredrik". Nu jobbar han på produktionsbolaget Nordisk Film med ett än så länge hemligt projekt. Utöver det kretsar alltså en hel del kring Värvet.

Vad har du för visioner med Värvet?
– Jag har jättemånga visioner, bland annat vill jag sjösätta en liveversion där jag intervjuar inför publik. Och om någon vill ge mig jobb som är i stil med det jag gör i Värvet kan jag meddela att jag är ledig från sista september.

Hur ser du på framtiden för din del?
– Den är ljus, får man säga. Jag har flera roliga jobbgrejer. Det är svårt att få tiden att räcka till.

En sista fråga med anledning av ditt namn. Vilken är din största triumf i livet?
– Min största triumf är att vår son, Love Triumf, är så jävla fantastisk.