Dela sidan:

Det är Skandias första reklamkampanj sedan företaget blev oberoende och kundägt.

Reklamkampanjen rullar igång på måndag i TV4:s olika kanaler under tre veckor, i Svenska Dagbladet och Dagens Industri under två veckor och som utomhusreklam under en vecka, kompletterat med egna kanaler och publicitet.

– Kärnan i vår verksamhet är förmågan att tänka längre, i betydelsen både långsiktigt och utanför ramen. Det har vi gjort i över 150 år, och nu har vi skaffat oss bättre möjligheter än någonsin. Vi har inte några aktieägare som vill se snabba resultat nästa kvartal. Vi ser oss som kortsiktighetens fiende och ifrågasätter den kvartalskapitalism som dominerar i alltför många sammanhang. Vår ägarform och långsiktighet gör det möjligt att helt och hållet fokusera på att bygga långsiktiga värden och det särskiljer oss, säger Bengt-Åke Fagerman, koncernchef för Skandia.

I samma veva inleder Skandia satsningen att  utöka antalet rådgivningskontor i Sverige med 20 procent under 2012. Företaget satsar också på nya internettjänster – bland annat lanseringen av Sveriges första "smartbank", som ger kunderna automatisk översikt av hur de spenderar sina pengar.

– Varumärkeskampanjen är viktig, men ändå bara en liten del i vårt arbete med att se det lönsamma i att förebygga och förutse istället för att invänta och hantera effekter. Det stora jobbet sker när vi exempelvis utformar vår investeringsstrategi, när vi utbildar kommuner i att beräkna lönsamheten i förebyggande insatser mot ungdomars utanförskap eller när vi hjälper företag att sänka sjukfrånvaron för att slippa använda sin sjukförsäkring, säger Malin Pellborn, marknadschef för Skandia.

Team på Skandia

Projektledare: Tina Odgaard

Digital projektledning: Anja Stenberg

Marknadschef: Malin Pellborn


 Reklambyrå: Acne Advertising

Projektledare: Andreas Engstrand

Produktionsledare: Malin Czernik

Copywriter: Christian Karlsson

Art Director: Tommy Carlsson

Creative Director: Adam Springfeldt

 

Mediabyrå: IUM

Rådgivare/Strateg: Beatrice Feuk Dahlström

Operativ projektledare: Michael Jansson

Research: Bodil Grapendal

Print-specialist: Jimmy Öster

TV/Radio-specialist: Johanna Ahlström

Digital planerare: Tove Bergmar Jonsson

 

Filmproduktionsbolag: Bacon

Director: Adam Hashemi

Director of Photography: Lasse Frank

Producer: Mette Jermiin

Production manager: Ditte Odgaard


Dela sidan: