Dela sidan:

Ikea har haft ett mycket framgångsrikt samarbete genom åren. Möbeljätten anlitade F&B 1996, och för första gången sedan dess genomförs nu en reklambyråpitch.

- Vi tyckte att det var dags, vi har jobbat med F&B i så många år. Det är ett samarbete som har överlevt fyra marknadschefer. Vi har sett över andra delar och någon gång måste man även se över den kreativa delen. Vi vill känna oss för, säger Nils Larsson.

Ikea har bjudit in "några" byråer och F&B är en av dem, berättar Nils Larsson.

- Vi är supernöjda med F&B som leverantör. De har lika stor chans som de övriga inbjudna byråerna att få uppdraget. Vi har haft fantastiska utmaningar genom åren som vi har klarat av tillsammans gång på gång.

Som höjdpunkter under samarbetet med F&B hittills nämner Nils Larsson Drömköks-kampanjerna och den senaste tidens lyckade kampanjer på Facebook.

Pitchen är inledd och ska vara klar redan i sommar.

- Det ska gå så fort det går och så smidigt som möjligt. Det är viktigt att hålla ett bra tempo och vi behöver ha landat det här innan folk kommer tillbaka efter sina semestrar. Men det här är ingen öppen process. Vi har försökt att hålla det hemligt, säger Nils Larsson.

Ikea var Sveriges tolfte största annonsör 2011. Företagets medieinvesteringar låg på 360 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.

Ikea är en av Forsman & Bodenfors absolut största och viktigaste kunder. Ett tiotal personer på byrån jobbar ständigt med Ikea, och ibland är det fler än så.

- Det är en jätteviktig kund på många plan för oss, säger Olle Victorin, projektledare på Forsman & Bodenfors.

F&B tänker kämpa till sista blodsdroppen för att behålla Ikea.

- Vi har haft ett fantastiskt långt samarbete med Ikea sedan 1996 och det är något sorts rekord i Ikea-sammanhang. Det är vi jätteglada och stolta över, och vi ska satsa för fullt för att fortsätta det samarbetet. Det är inget märkligt att Ikea efter så många år ser över samarbetet, säger Olle Victorin.

Forsman & Bodenfors-koncernen hade i snitt 202 anställda och själva reklambyrån i snitt 106 anställda under 2011.

Reklambyråns omsättning var 401 miljoner kronor i fjol. Rörelseresultatet låg på 28 miljoner kronor.

Hela F&B-koncernen med reklambyrån Forsman & Bodenfors, Happy F&B, F&B Case, F&B Factory, Kollo F&B, F&B Inhouse och SMFB.omsatte 511 miljoner kronor 2011 och gjorde ett rörelseresultat på 53 miljoner kronor.



Dela sidan: