Dela sidan:

Stefania Malmsten, nybliven creative director för tidskriften Rodeo och sajten Rodeo.net, var med och grundade två av Sveriges mest stilbildande tidskrifter – Pop och Bibel.

Hon är mycket högt ansedd som art director och grafisk designer – även internationellt.

Det senaste decenniet har hon även formgivit magasin som Vogue Hommes och BLM, böcker som Watkins' Heroine och Feministaserien, konstkataloger och utställningar (Helvete på Liljevalchs, Ann-Sofi Sidén, Carl Hammoud), butiker (Rodebjer, Malmstenbutiken), samt film- och teveproduktioner (The Black Power Mixtape, Arty).

Efter flera år i New York flyttar hon nu hem till Stockholm igen för att lyfta Rodeo – såväl i print som på webben. Chefredaktörerna Johan Wirfält och Lisa Corneliusson menar att Stefania Malmsten är en av Sveriges mesta legendariska formgivare.

Sajten kommer att nylanseras i höst och Stefania Malmsten är laddad.

– Jag kan inte vänta på att komma närmare en ny svensk scen och att återuppta kreativa bekantskaper från tidigare. Det finns också goda förutsättningar för Rodeo att skapa något riktigt starkt i samspelet mellan tidning och hemsida, den biten intresserar mig mycket.

Varför nappade du på det här erbjudandet?
– Det fanns ingen tvekan. Kvalitetstidningar växer inte direkt på träd. Att få jobba med både tidning och hemsida är också precis vad jag vill göra.

Som 18-åring var hon en av de yngsta som någonsin kommit in på Beckmans.

– Mitt första jobb var på tidningen Clic, direkt efter Beckmans. Sedan jobbade jag en period på DN söndag, och på Expressens kulturredaktion parallellt med egna uppdrag: bokomslag, skivomslag...

Du har designat en mängd tidningar. Vad är det som gör det så roligt?
– Spelet mellan form och innehåll. Jag gillar att bygga system och det återkommande – att man kan förfina, förbättra. Jag gillar också att jobba tillsammans med briljanta människor.

Vilken tidning är du mest nöjd med hittills?
– Bibel nummer 14! Där hade vi utvecklat och förfinat uttrycket på tidningen.

Du är Bodil Malmstens dotter. Hur har det påverkat dig?
– Båda mina föräldrar – min pappa var illustratör – exponerade mig för mycket så väl "låg" som "hög" kultur - jazz, serier, tidningar, film... och det har nog varit viktigt.

Du var barnskådespelare som liten. Vilka roller gjorde du?
– Jag hade en ganska stor roll i en film av regissören Jonas Cornell som hette "Bluff Stop". Och mycket radio. Jag var väldigt inne på att bli skådespelare men lade som tur var ner det.

Hur har tiden i New York varit, och vad har du jobbat med under den tiden?
– Jag älskar New York. Jag tog med mig en del svenska jobb. Har också jobbat en del med en byrå som heter TIO agency och några egna uppdrag för bland annat CCS Bard konsthall. Jag har suttit i en gemensam arbetslokal i Dumbo, Brooklyn som heter Studiomates.



Dela sidan: