Dela sidan:

"IAB Sverige tycker att det bra att Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer lyfter den här frågan." Så skriver Charlotte Thür vd för IAB Sverige.

Hon tycker också att det ligger i IAB:s åtagande att utbilda och informera branschen. Hon berättar bland annat att IAB startat upp ett initiativ i USA och Storbritannien kring automatiserad handel under de senaste två åren.

Målet är ett öka kunskapen på området och att skapa en standard.

IAB Sverige har också i samband med Automated Trading Summit i Stockholm annonserat att man tänker starta en arbetsgrupp "task force" inom området.

Denna får bland annat till uppgift att driva frågor samt öka förståelsen kring automatiserad handel.

Arbetsgruppens primära målgrupp är publicister och annonsörer, men man vill även bjuda in Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer att sitta med för att utforma en standard.

Enligt IAB Sverige står automatiserad annonshandel för en liten del av den svenska display-marknaden, medan motsvarande siffror i Storbritannien är hela nio procent.

Charlotte Thür menar att en branschdiskussion om olika riktlinjer är bra och det är också viktigt att den sker på ett tidigt stadium eftersom: "det här kan påverka vårt medieskap online."

Världsorganisationen Interactive Advertising Bureau, IAB, grundades i USA 1996, i Europa 1998 och i Sverige 2008.

Uppdraget går ut på att främja, skydda och bevisa värdet av den digitala reklambranschen.

IAB har 500 medlemsföretag enbart i Europa.



Dela sidan: