Dela sidan:

I går bekräftades de långtgående ryktena om att ett omfattande stålbad väntar det krisande flygbolaget SAS.

För att undvika konkurs kommer SAS att sälja sin markorganisation med 5 000 anställda. Bolaget har också säkrat ett lånelöfte från staten på 749 miljoner kronor och 6000 tjänster ska bort från företaget. 800 jobb försvinner bara i Sverige. Detta när SAS ska spara 3 miljarder kronor.

Många detaljer återstår fortfarande och redan på söndag ska styrelsen för SAS träffas för att besluta om sparplanen är genomförbar. Det rapporterar Svenska Dagbladet Näringsliv.

Tidigare har flygjournalisten Richard Björnelid rapporterat om att medarbetarna på marknadsavdelningen kommer att få söka om sina jobb hos SAS och därefter tvingas acceptera en lönesänkning på omkring 25 procent. De senaste uppgifterna handlar om en lönesäkning på upp till 17 procent.

SAS marknadschef Ulf Hermansson-Samell har ännu inte fått veta detaljerna i sparpaketet och vet därför inte hur marknadsavdelningen kommer att påverkas av flygbolagets stålbad.

Vad har du fått för signaler?
– Signalerna är att SAS nu kommer att sänka kostnaderna. Det är egentligen ingenting nytt, så har det varit under de sju åren som jag har jobbat som marknadschef.

Hur kommer besparingarna att påverka era medieinvesteringar?
– Det kan jag inte spekulera i. Hela företaget kommer att dra ner kostnaderna. Alla måste bidra.

Hur ändrar det här forutsättningarna för mediebyråpitchen?
– Det är samma förutsättningar som innan. Men vi måste sänka kostnaderna och samtidigt försöka bibehålla kvalitén i kommunikationen. Det handlar om att förenkla hur vi jobbar med våra strategiska partners och det har varit vår ambition under en längre tid.

Kommer ni att fortsätta att jobba med SWE och CP+B Europe eller blir det mer inhouseproduktion?
– Nej det blir inte mer inhouse. Vi har inga planer på att ändra någonting i dagsläget.

Hur påverkar besparingarna ditt jobb som marknadschef?
– Det påverkar ju alltid. Allt handlar om att maximera ROI:n till lägre kostnader än innan.

Med tanke på att din marknadsföringsbudget kommer att bantas. Hur påverkar de kommande besparingarna din inställning till jobbet?
– Jag tycker att det är fantastiskt kul att jobba med ett starkt varumärke som SAS. Alla företag är inne i en tuff period just nu, ingen kommer undan lågkonjunkturen.

CP+B Europe står för merparten av SAS reklam i Sverige.  I ett mail till Resumé skriver byråns vd Gustav Martner att han inte vill kommentera SAS sparpaket eller strategier.

Han ger följande kommentar till samarbetet mellan CP+B Europe och SAS: 

"Vi har ett pågående och nära samarbete med SAS marknadsavdelning. Vårt långa samarbete är ytterst framgångsrikt på många punkter – inte minst för att vi kontinuerligt lyckats sänka kostnader och låta varje marknadsföringskrona jobba effektivare utan att tappa kvalitet. Förutom att bärga hem diverse kreativitetspriser så har SAS varumärke t ex blivit utsedd till Årets Stjärnvarumärke i Indikats bedömning av ökad varumärkesperformance."
 
SAS andra reklambyråpartner SWE:s vd Josef Danell vill inte svara på Resumés frågor kring flygbolaget.



Dela sidan: