Dela sidan:

I tisdags stod det klart att SAS undviker konkurs. Detta sedan förhandlingarna nådde en uppgörelse mellan fack och arbetsgivare.

Effekten syntes snabbt. Under tisdagen och onsdagen låg SAS bokningar av flygbiljetter 70 procent över normalnivåer, enligt en källa med insyn i SAS till Reuters. Siffror som SAS dementerar.

På onsdagen hade flygbolaget en helsida i Dagens Industri. Annonsensen var utformad som ett brev signerad SAS vd Rickard Gustafson.

"SAS är ett flygbolag med en ny framtid. En resa vi startar nu och kan göra tillsammans tack vare allas hårda arbete, viljeinsatser och uppoffringar.

Budskapet i annonsen var nystart och passade också på att uppmärksamma den julkampanj som flygbolaget drar igång under torsdagen.

Marknadsavdelningen på SAS drog i går igång marknadsföring i sociala medier. Redan på tisdagen, samma dag som den värsta krisen hade blåst förbi, spelade företaget in en film med reklambyrån CP+B Europe som kommer att rullas ut i december.

– Det är viktigt att komma ut snabbt för att komma tillbaka till vår ursprungsplan i våra säljande kanaler, säger SAS marknadschef Ulf Hermansson-Samell till Resumé.

Flygbolaget har fått goda omdömen för sin transparens gentemot media och kommunikation via sociala medier. Att utforma annonsen som ett brev till kunderna är ett sätt att knyta an till öppenheten:

– Vårt mål är att vara så öppen, ärlig och relevant som möjligt. Mediefrågorna blir allt viktigare eftersom det går väldigt snabbt. Det visar inte minst den senaste tidens händelser, säger Ulf Hermansson-Samell och fortsätter att förklara varför annonsen utformades som ett brev:

– När man har mycket att berätta kan det bli väldigt texttungt. Printmediet inbjuder till den här typen av kreativa lösningar.

I dag lanserade SAS sin julkampanj med ett omfattande utbud av lågprisresor. Satsningen är kort och intensiv. Erbjudandet gäller bara under en knapp vecka.

– Vi har en rullande tolvmånadersplan som vi ska försöka hitta tillbaka till. Reseindustrin är väldigt dynamisk, men vårt mål är att vi ska komma tillbaka till strategin, avslutar Ulf Hermansson-Samell.

I Norge har SAS lyckats få medierna att uppmärksamma flygbolagets framtid efter turbulensen, vilken imponerar den tidigare kommunikationsdirektören Claus Sonberg.

– Jag vet inte hur det har gått till men norska medier har de senaste dagarna ägnat stor del av sin rapportering till SAS framtid. Företaget har fått föra fram sina visioner och därmed tvättat bort krisstämpeln, säger Claus Sonberg till Resumé.



Dela sidan: