Dela sidan:

I samband med att Ipren tog fram sina mjuka kapslar, en helt ny produkt, så beslutades det att även kommunikationen utåt skulle förnyas. Efter mycket diskussion togs beslutet att lämna Iprenmannen och våga prova en ny linje.

Eftersom Ipren är ett folkkärt varumärke så valde man att fråga allmänheten om bidrag till en ny Iprenlåt. Uppdraget var att komponera en melodi till en text som Garbergs tagit fram om "Ipren mjuka kapslar".

– Anledningen till att vi landade i musiken är att den alltid har varit central i kommunikationen för Ipren. Tidigare kampanjer har också gått ut på att tonsätta medicinsk fakta på ett roligt sätt, säger Richard Hallberg, copy på Garbergs.

"Jakten på den nya Iprenlåten" började i maj och har pågått under sommaren och hösten. Idag blev det klart att Martin Carlson vunnit med bidraget "Katzenwaffe".

Han bestämde sig för att skicka in ett bidrag efter att ha hört dödsmetallbidraget "Ibuprophane" som började spridas ganska tidigt via sociala medier.

– Eftersom jag har rötterna i metalscenen så blev jag sjukt imponerad över hur grym produktion de hade fått till och började läsa på om vem som låg bakom bidraget. Efter lite googlande såg jag att det var några av Sveriges metalpionjärer som rattat ihop bidraget och då tänkte jag att man inte skulle vara sämre än att göra ett eget bidrag i en helt annan genre, förklarar Martin Carlson.

Hur kom låten till?
– Efter en hel del nynnande under bilfärder och i duschen hade jag en ganska klar vision om vad jag ville åstadkomma. Jag var helt på det klara med att skriva en hittig poplåt och inte en "reklam-jingel" eller lustig "ljudlogotyp". Jag skissade fram grunderna till en, i min värld, perfekt radiohit med ungefär tre minuters längd. En låt med spännande intro, stabil vers och en riktigt stark refräng. Sedan inledde jag det problematiska arbetet med att korta ner idén till en 1-minutersversion.

– Under en fikarast skrev jag ut Iprens tävlingstext och riggade upp dator med mick och bara körde. På 8 minuter hade jag bandat de melodier jag ville ha och klätt dem i lyrik om mensvärk och feber. Efter resterande arbetsdag följde en natt av intensivt klippande, producerande och putsande för att fixa sista finishen med ljuva stämmor och allt som hör bra electropop till.

Richard Hallberg berättar att de är mycket nöjda med resultatet av kampanjen.

– Vi visste att vi skulle få respons men gensvaret har varit helt överväldigande. Vi har fått in tusentals bidrag varav hundra är riktigt bra låtar, säger han.

Garbergs har valt att följa upp kampanjen med att starta webbradiokanalen "Radio Ipren” för att ta vara på alla på alla fina bidrag.
Ta del av radiokanalen på:
http://ipren.se/radio

Lyssna på vinnarlåten här:
http://ipren.se/jakten




Dela sidan: