Dela sidan:

Diesel YUK-skon lanserades 1993 och det historiska perspektivet har legat till grund för att definiera det som en "pre-internet sko" och bygga kampanjen kring detta. Medan andra skofabriker har specialiserat sig på teknik och vill ha maximal utdelning på sociala nätverk valde Diesel att lansera skon som det var 1993.

Kampanjen vill visa att vissa saker definitivt var bättre 1993. Då slapp man läsa folks statusuppdateringar och se på Instagram vad de käkar till lunch.

För att hjälpa till i kampen mot överdriven delning på nätet, gjorde Diesel en Pre-Internet-upplevelse, en Facebook-kampanj som uppmuntrar användarna att ta en liten paus från att publicera på sociala nätverk.

Det blir en tävling där man ska hålla sig från att skriva Facebook-inlägg på tre dagar. Om man även slutar skriva inlägg på Twitter och Instagram har man ännu större chans att vinna ett av de 20 par Diesel YUK 20th Anniversary Edition-skor som står på spel.


Man har även gjort tre filmer som är baserade på hur vissa människor tar för givet att alla nya produkter måste
vara tekniska underverk. Filmerna är gjorda i samarbete med
 Acne Production och regisserade av Anders Jedenfors.

– Jag gillade först och främst att Diesel lanserar en sko jag själv hade på nittiotalet när man var en liten skit. När det sedan kommer till idén så var det riktigt kul att det fanns en stor skillnad mellan varje enskild film, både visuellt och historiemässigt, säger Anders Jedenfors till Resumé.



Förutom online kampanjen syns kampanjen i över 5000 av Diesels
försäljningsställen i 80 länder världen över.

Bakom kampanjen står norska reklambyrån SMFB.



Dela sidan: