Dela sidan:

Eurobest är en av de centrala internationella reklamtävlingarna. Bakom tävlingen står det brittiska bolaget Emap, som även arrangerar världens största och mest prestigefyllda reklamtävling Cannes Lions.

Festival taking äger rum mellan 28 och 30 november på Cinema São Jorge i protugisiska Lissabon. En shortlist kommer att tillkännages på torsdagen den 29 november och de vinnande bidragen kommer att koras på fredagskvällen.

I år firar Eurobest 25 år och bidrag från 38 nationer har kommit in till tävlingsledningen. Flest bidrag har skickats in till printkategorin, hela 746 stycken.

Inför årets Eurobest har nästan 5000 bidrag skickats in. Av de 4847 bidragen har Tyskland tagit störst plats med 1021. De franska bidragen är totalt 703 stycken. De svenska byråerna har skickat in hela 463 bidrag, vilket är tredje flest.

Men samtidigt har Sverige skickat in färre bidrag än inför förra årets tävling. 2011 skickades 530 svenska bidrag in.

Så många bidrag per kategori har de svenska byråerna skickat in
Interactive: 67 bidrag
Promo & Activation: 53
Media: 52
PR: 52
Film: 49
Direct: 40
Print: 36
Outdoor: 26
Mobile: 24
Design: 17
Craft Film: 14
Radio: 12
Integrated: 9
Branded Content & Entertainment: 7
Craft Print & Poster: 5



Dela sidan: