Dela sidan:

Under helgen inleddes årets skidsäsong med hårda ord mellan Sverige och Norge. I måndags rapporterade Resumé om hur det norska skidlandslagets stora affischnamn Petter Northug psykade svenskarna genom att passera mållinjen som överlägsen etta med en svensk flagga under världscuptävlingarna i Gällivare.

Efter tävlingarna berättade Petter Northug att han helst hade velat gå i mål med en uppblåsbar gris med Jonas Karlssons, expertkommentator i SVT:s "Vinterstudion", namn på.

Nu passar det svenska kundmagasinet Stayhard att använda den omtalade norska skidkungen som omslagspojke.
– Vi är nöjda med valet av omslagsperson till det här numret. Petter är ett säkert kort när det gäller uppmärksamhet som vi sett senaste dagarna och det är förvånande att inget annat svenskt magasin har tagit vara på Norges Zlatan. Istället turas de om att använda samma omslagspersoner om och om igen, säger Joakim Naumburg, vd på Stayhard.

Joakim Naumburg tror inte att mediebilden av Petter Northug i Sverige och eventuella utspel från den färgstarka profilen i framtiden kan påverka Stayhards marknadsföring negativt.  
– Visst är det en risk. All marknadsföring är en risk men i vårt egna magasin har vi kontroll över innehållet. Om Petter sedan väljer att göra något provocerande uttalande eller retas med svenska skidlandslaget får det stå för honom. Vi valde Petter just för att han är en duktig idrottsman och en rockstjärna i skidvärlden.

I numret gör Stayhard ett modereportage med Petter Northug. Hans manager tackade tidigt ja och fotografierna togs i Italien. En dag innan reportaget ångrade sig skidprofilen och ville inte ställa upp. Till slut fick Stayhard 45 minuter med Petter Northug.
 
– Det var tight, men vi fick bra bilder och hann göra den intervjun vi ville. Sen tillbringade vi resten av kvällen med Petter och hans entourage, det var trevligt även om Petter drog sig undan tidigt.
 
Stayhard Magazine produceras av Glory Days Media och kommer ut fem gånger per år i en upplaga på 50 000-70 000 ex/nummer.



Dela sidan: