I fredags avslutades den digitala kampanjen"Alla ska få frågan". Under två månader lyckades fackförbundet Vision rekrytera 2018 medlemmar. Bakom kampanjen står digitala fullservicebyrån Avantime.

Via kampanjsajten ”Alla ska få frågan”  tävlade engagerade medlemmar, förtroendevalda och regionala kontor om att ställa frågan ”Vill du bli medlem i Vision?” till flest antal potentiella medlemmar.

På sajten har man i realtid bland annat kunna följa vilken region som leder, inflödet av nya medlemmar och tips om hur man ska ställa frågan.

– För Vision har det varit en lyckad satsning som blivit en ”snackis” i organisationen. Kampanjen har gett ett större fokus på rekrytering i hela organisationen och många följde dagligen sin egen och regionens placering i de två tävlingarna. Kampanjen har samlat oss på ett schysst sätt, säger Cathrin Wennersten, webbansvarig på Vision.

Förutom 2018 nya medlemmar fick Vision in 546 tips varav 75 av dessa kom från den person som tipsat om flest personer.

Cathrin Wennersten framhåller att kampanjen skapat ett mycket större engagemang än man
trott och att den kommer att köras igen.

– Vi räknar med att köra kampanjen igen både som den genomfördes nu men även genom att lyfta ut viss funktionalitet till Vision.se. Vi kommer till exempel behålla att man kan tipsa en vän om ett medlemskap via e-vykort och flytta ut funktionen som visar inflödet i realtid varje månad, säger Cathrin Wennersten.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan.  De 160 000 medlemmarna finns inom tusentals olika yrken. Vision är partipoliskt obundet och ingår i TCO

– Kampanjen är ett kul och framförallt effektivt sätt att rekrytera nya medlemmar på. Många fackförbund står idag inför utmaningen att möta en ny generation välutbildade och det här är ett bra sätt att göra det på, säger Oscar Karlsten, VD på Avantime.