Dela sidan:

Streamingtjänster som svenska Spotify stod under det första halvåret 2012 för 57 procent av de inhemska skivbolagens totala intäkter.

Magasinet Filter avslöjar i sitt senaste nummer att skivbolaget Universal i Sverige, under drygt ett och halvt år, dragit in mellan 6,5 och 8 miljoner kronor enbart på sångerskan Veronica Maggios musik på Spotify.

Men det finns en annan stor digital plattform som vare sig de svenska bolagen eller artister och låtskrivare ser några pengar från. Musik, och musikvideos, har under YouTubes åttaåriga historia blivit en allt mer central del av tjänsten.

Nio av de tio mest spelade klippen på sajten är musikvideos och YouTube erbjuder i dag möjligheten att göra spellistor med artisters samlade videos. Men exakt hur mycket musik som spelas på YouTube är oklart, men interna undersökningar gjorda av branschorganisation Ifpi visar att lyssnandet på YouTube i Sverige är större än det är på Spotify.

Men Sverige är dock ett av få länder där artisterna inte får betalt för sina spelningar på YouTube. Men det kan det bli ändring på snart. Stim, den organisation som representerar svenska låtskrivare och kompositörer, ligger nu i förhandlingar med YouTube och dess ägare Google, skriver Expressen.

– Stim och YouTube måste komma överens först för att vi ska kunna få någon ersättning. Och det hoppas jag att de gör. Möjligheten att börja tjäna pengar på YouTube är det enskild viktigaste och mest positiva som kan hända under nästa år. Jag tror att YouTube ganska snabbt skulle kunna bli en av de tre viktigaste inkomstkällorna för skivbolagen och därigenom artisterna, säger Per Sundin, vd på Universal Music till Expressen.

YouTubes betalningar till rättighetshavare kommer från de intäkter företaget får från annonser, ofta en kortare reklamfilm som visas före ett klipp eller en klickbar banderoll i själva klippet. Men så länge det saknas ett avtal med Stim får inte YouTube sälja reklam i anslutning till alla de svenska upphovsmännens musik.



Dela sidan: