Dela sidan:

Julkalender är en klassisk decembertradition. Mittmedia tog fasta på seden och länkade till en kampanjsajt med julkalender på flera av sina digitala utgåvor.

Problemet var att personen som lagt ut kampanjsidorna hade missat att låsa rotkatalogen. Under ett dygn kunde besökarna välja och vraka bland privata bilder från en svensexa.

En av de som uppmärksammade tabben var Nöjesguidens webbchef Pelle Tamleth. Under tisdagen skrev han om den olåsta kampanjsajten på sin blogg. I ett mail kontaktade Pelle Thamleth chefredaktören på en av Mittmedias tidningar.

"Jag råkade av en slump upptäcka att domänen där ni hostar er julkalender har en öppen rotkatalog. Så långt allt väl, men det ligger inte bara andra kampanjsajter där utan också bilder från en privat svensexa där det badas naket i en bubbelpool. Eller inte helt naket om man ska vara korrekt. En av killarna har hjälm på sig. Ni gör givetvis vad ni vill med den här informationen men jag tänkte att det kunde vara bra att veta", skrev Pelle Tamleth i mailet.

Hans vädjan möttes av tacksamhet från chefredaktören och mappstrukturen hamnade bortom synhåll morgonen efter.

– Jag var inne på kampanjsajten av ren nyfikenhet. Man behövde inte vara en hacker för att komma åt bilderna, vem som helst kunde gå in. Hela mappstrukturen med bilder var synlig. Nyfikenheten stannade inte där. jag gick in och kikade på bilderna som i och för sig var ganska harmlösa. Det var nakna män i en bubbelpool med hjälmar, säger Pelle Tamleth till Resumé.

I bilderna kunde man följa en handfull medelåldermän under en dags svensexfirande. Dagen började med gokart och avslutades med öl och nakenbad i bubbelpoolen.

– Det är lätt att bli ironisk, men jag tyckte det var en fin svensexa. Ett värdigt firande som jag kan ta inspiration för till min egen, säger Pelle Tamleth

Enligt Håkan Hamrin, affärsutvecklare för digitala medier på Mittmedia är det den mänskliga faktorn som ligger bakom att julkalendern erbjöd privata bilder från svensexan.

– Det är helt enkelt så att någon av våra anställda lagt upp bilder i det gamla publiceringsverktyget som vi normalt inte använder. Den här roten har sedan gjorts öppen.Det var inget ont syfte utan olyckligt slarv, säger Håkan Hamrin. 

Enligt Håkan Hamrin är det inga besökare som har hört av sig kring bilderna.

Hur reagerade du när du såg bilderna som låg på kampanjsajten?
– Framförallt var jag förvånad över att den här typen av bilder ligger har hamnat i vårt publiceringssystem. Man tänkte: "vad är det här?". Vi måste göra tydligare rutiner för det här så att det inte händer igen



Dela sidan: