Dela sidan:

Marknadens överhettning har lett till att kampanjer underlevererat. Konsekvensen för annonsörerna har blivit att pengar blivit innestående hos TV4.

Fram tills nu har bokade kampanjbudgetar inte återbetalats till annonsören, pengarna har stannat i TV4-huset.

Nu är regler om direkt återbetalning på väg att införas. Enligt ett pressmeddelande från Sveriges Annonsörer har diskussioner förts mellan Sveriges Annonsörers kommitté för tv-reklam, Sveriges Annonsörer, TV4 och representanter för Sveriges Mediebyråer. De nya rutinerna gäller även för mediebolagen SBS och MTG och kan vara på väg att införas inom kort.

Karin Friis, marknadschef på Hemfrid och ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för tv-reklam hävdar att reglerna bara kommer att ha påverkan för TV4. 



– Problemet har så vitt vi vet bara varit relaterat till TV4, som har utgått från att kundens bokade kampanjer ska levereras senare. För att minimera administration har det varit praxis hos dem att behålla pengarna, säger Karin Friis i pressmeddelandet.

Enligt Karin Friis är uppgörelsen mycket viktig för Sveriges Annonsörer:
– Vi har en del medlemsföretag där det är viktigt med korrekt finansiell rapportering och budget per enhet eller varumärke. För en del varumärken är det inte ok att invänta ett senare kampanjtillfälle. Då kan annonsören vilja ha en kreditering istället. Det är viktigt att skilja på ett årsavtal på företagsnivå och enskilda kampanjbokningar.



Dela sidan: